Tori.fi on Suomen vilkkain C2C-kauppapaikka ja kasvussa koko ajan.

Kysely: Käytetty lahja ei tuo joulupettymystä

Suomalaiset eivät halua yllättää jouluna

Suomalaisista 40 prosenttia on ostanut käytettyä tavaraa joululahjaksi. Joka toinen ajattelee vähintäänkin, että miksipä ei ostaisi. Lahjansaajista peräti 80 prosentille käytetty joululahja ei olisi ainakaan ongelma. Lahjaostoksilla näkyy kuitenkin pyrkimys riskittömyyteen. Yli joka kolmas suomalainen haluaa hankkia joululahjat selkeiden toiveiden mukaan. Kestävän kehityksen ajattelu vaikuttaa jo merkittävästi kotimaiseen jouluun, sillä lähes 60 prosenttia kansasta sanoo miettivänsä ympäristönäkökohtia joulua valmistellessaan. Tulokset selviävät Tori.fi:n marraskuisesta kyselystä, johon vastasi 1312 suomalaista.

Joululahjan ei tarvitse enää olla uusi. Suomalaisista 40 prosenttia on ostanut käytettyä tavaraa joululahjaksi ja ylipäätään puolet kansasta sanoo, että miksipä ei käytettyä joululahjaa. Innokkaimpia kierrätysjoululahjojen ostajia ovat keski-ikäiset, 46–65-vuotiaat. Naiset ovat asiassa miehiä innokkaampia, mutta miehistäkin kolmannes on ostanut. Vain 17 prosentille suomalaisista ei ole tullut mieleenkään hankkia joululahjaksi jotain kierrätettyä. Tiedot selviävät Tori.fin marraskuussa tekemän kyselyn vastauksista.

– Kierrätys ja käytetyn tavaran kauppa ovat lyöneet läpi Suomessa, mikä näkyy myös joulunvietossa. Kyselyn vastaukset todistavat sen. Toisen turhake on toisen lahja. Kyseessä on niin sanottu Second hand effect. Ilmiö on hieno, sillä jokainen käytetystä tavarasta tehty kauppa on ekoteko. Joulun kaltaiseen kulutusjuhlaan ajatus sopii erityisen hyvin, Tori.fi:n toimitusjohtaja Juha Meronen kertoo.

Käytetty lahja ei tuo joulupettymystä

Vastaajista 60 prosenttia ei ole ostanut käytettyä joululahjaksi, mutta luku lienee pienentymässä, koska jo joka toinen ajattelee, että miksipä ei ostaisi. Lahjansaajista yli 40 prosenttia sanoo ilahtuvansa, vaikka lahja ei olisi uusi. Käytettyyn lahjaan vastaajista 80 prosenttia suhtautuu vähintäänkin neutraalisti. Moni lahjanantaja ajattelee, että käytetty lahja voisi tuottaa saajalle joulupettymyksen. Näin ei ole. Vain neljä prosenttia vastaajista kertoo, että käytetty lahja olisi pettymys.

– Käynnissä on kaupankäynnin murros. Sen toinen linja on siirtyminen verkkoon, ja toinen on kiertotalous. Verkko-ostaminen on ollut osa joulua jo tovin. Nyt on kiertotalouskin, Meronen povaa.

Yllätyslahja ei ole joulun suosikki

Suomalaiset eivät suosi joululahjoissa yllätyksellisyyttä. Vain harvalle se on lahjaa hankittaessa tärkeintä. Hinta sen sijaan ei ole suuntaan eikä toiseen merkityksellinen tekijä joululahjoja hankittaessa. Saajan toiveiden jälkeen lahjan tärkeimmiksi ominaisuuksiksi koetaan tarpeellisuus ja käytännöllisyys. Yli joka kolmas suomalainen haluaa hankkia joululahjat selkeiden toiveiden mukaisesti.

– Olemme käytännöllistä väkeä. Kun suomalainen hankkii jotain, se on tarkoitettu käyttöön ja hyödyksi. Sehän ei toteudu, jos vastaanottaja pettyy lahjaansa. Emme me turhuutta halua hankkia. Tämä käytännöllisyys ja vastuullisuus näkyy koko kiertotaloustrendissä, joka nyt leviää joululahjoihinkin, Meronen pohtii.

Yli puolet valmistelee kestävän joulun

Kiertotalousilmiö ja vastuullisuus vaikuttavat jo suomalaisten joulunviettoon laajemminkin kuin vain lahjaostoksiin. Lähes 60 prosenttia vastaajista sanoo miettivänsä ympäristönäkökohtia joulua valmistellessaan. Tämä näkyy esimerkiksi siinä, että joka neljäs on ostanut joulukoristeita käytettyinä. Koristearsenaalia myös uudistetaan harvakseltaan. Melkein 45 prosenttia käyttää keskimäärin yli neljä vuotta samoja koristeita.

Joululahjoihin satsataan useimmiten yhteensä alle 200 euroa. Toisaalta joka kymmenes satsaa yli 500 euroa. Miehet panostavat lahjoihin rahallisesti naisia enemmän.

– Tässäkin näkyy suomalaisten käytännöllisyys. Joulu on meille erittäin rakas juhla ja haluamme panostaa siihen, mutta kuitenkin järkevästi. Kun tiedossa on, että kestävää kehitystä ehdottomasti tarvitaan, Second hand effect on erittäin tervetullut ilmiö, Meronen sanoo.

Tori.fi:n marraskuussa 2017 toteuttamaan sähköiseen kyselytutkimukseen vastasi 1312 suomalaista. Vastaajista 54 prosenttia oli miehiä ja naisia 46 prosenttia.

Tori.fi:n käyttäjät säästävät vuodessa 140 000 New Yorkin lentoa

Tori.fi tutki viime vuonna käyttäjiensä kaupankäynnistä seuraavia ympäristöhyötyjä. Käyttäjät säästivät vuoden aikana käytetyn tavaran kaupalla potentiaalisesti noin 138 000 tonnia hiilidioksidipäästöjä. Säästö vastaa 500 000 sohvan valmistamista tai 140 000 meno-paluu-lentoa Helsingistä New Yorkiin. Ympäristöhyödyt vain lisääntyvät, kun Second hand effect yleistyy myös joulunkaltaisen kulutusjuhlan yhteydessä.

Tori.fi on Suomen aktiivisin kuluttajien välinen kauppapaikka, jossa ostetaan ja myydään kaikenlaista: huonekaluja, harrastusvälineitä, autoja ja asuntoja. Yli 2,1 miljoonaa suomalaista käyttää Toria joka kuukausi.

Toriin on jätetty tänä vuonna yhteensä yli 10,3 miljoonaa ilmoitusta, mikä on 13 prosenttia enemmän kuin vuonna 2016. Suosituimpia kategorioita ovat Koti ja asuminen sekä Vaatteet ja kengät.

Tori.fi:ssä toteutuneiden kauppojen kokonaisarvo on viimeisen 12 kuukauden ajalta 613 miljoonaa euroa.

 

Lisätietoja

Juha Meronen
toimitusjohtaja

Lue lisää Second hand effect -tutkimuksesta