Tori.fi on Suomen vilkkain C2C-kauppapaikka ja kasvussa koko ajan.

Stockmann löysi Torista sopivan hulluja digimainonnan ratkaisuja

Stockmann toteutti Torin kanssa uudenlaisia digimainonnan ratkaisuja Hullut päivät -kampanjassaan ja lähti tavoittelemaan lisää kävijöitä, lisää myyntiä ja parempaa läpimyyntiä. Kaikkia näitä myös saatiin sekä verkossa että kivijalassa.

Lyhyen kampanja-ajan takia aikapaine on suuri, joten mainonnan pitää purra ja johtaa toimenpiteisiin välittömästi. Tämän takia Hullut Päivät -kampanjoissa vaaditaan hulluutta ja rohkeutta myös markkinoinnissa. Konseptiin sopivalla tavalla halutaan irroitella ja jopa tyystin unohtaa ne rajat, joita Stockmannin vahva brändi muutoin asettaa markkinointiviestinnälle.

“Kevään 2017 Hullut Päivät -kampanjassa toteutimme erikoisratkaisuna kiinteät haamuelementit, jotka olivat osa Torin sisältöä”, kertoo Elina Rosenlund Torin mediamyynnistä. Kiinteiden haamujen lisäksi kampanjassa käytettiin isoja display-pintoja. Muiden ratkaisujen lisäksi ohjelmallisella ostamisella tuotiin kampanjaan lisätehokkuutta.

 

Stockmannin digitaalisen vähittäiskaupan Reach Manager Eerika Tikan mukaan Stockmann sai Torilta “out of the box” -ideoita ja sellaisia rohkeita ratkaisuehdotuksia, mitä ei oltu koskaan aiemmin kokeiltu yhdenkään mainostajan kanssa.

“Nämä edelläkävijän ratkaisut ovat juuri sitä, mitä Hullut Päivät -mainonta tarvitsee. Esimerkiksi kiinteät haamuelementit osana Torin omaa sisältöä tulivat todella tyylikkäästi näkyviin Tori.fi -sivustolla, sopivat visuaalisesti muuhun ympäristöön ja ne myös toimivat”, Eerika Tikka kiittelee.

Hulluttelu tuotti Stockmannille tuloksia

Hullut Päivät vaikuttaa merkittävästi Stockmannin vuosittaiseen kaupalliseen kokonaisuuteen, vaikka aktiivinen kampanja-aika on vain 10 päivää vuodessa. Hullut päivät -kampanjoiden tärkein tavoite ja onnistumisen mittari on läpimyynti.

Torin kanssa toteutetun kampanjan avulla Stockmann sai kasvatettua koko Hullut Päivät -kampanjan kävijämäärää 4 %, mikä on Eerika Tikan mukaan erittäin merkittävä prosentti.

Kampanja vaikutti lisäksi koko kevään myyntiin, joka kasvoi 6 % kampanjan nähneiden kuluttajien osalta.

Torista tavoitettiin ostoaikeiset kuluttajat läpi Suomen

Hullut Päivät -kampanjoiden tärkein kohderyhmä ovat ne kuluttajat, jotka ovat valmiita tekemään ostopäätöksiä. Siksi luonnollinen valinta digimainonnan kanavaksi oli Suomen suosituin vertaiskauppa, joka tavoittaa kuluttajat erilaisten ostosten äärellä. Lisäksi merkittävää oli, että Torin käyttäjät ovat erittäin vastaanottavaisia erilaisille tarjouksille ja ostavat yhtä hyvin uutta kuin käytettyä.

Verkkokaupan ansiosta Hullut Päivät on koko Suomen laajuinen kampanja, joten markkinoinnin tavoitteena on mahdollisimman suuri peitto eli mahdollisimman monen kuluttajan tavoittaminen.

Hullareiden “nyt kannattaa ostaa” -viesti sopii juuri Torin ympäristöön, missä kävijät etsivät hyviä kauppoja. Tori tavoittaa kuukausittain yli miljoona suomalaista.

“Torin kautta tavoitamme myös ne kuluttajat, jotka asuvat Kehä 3:sen ulkopuolella ja sellaisissa kaupungeissa, joissa ei ole Stockmann-tavarataloa. Torin kautta saamme kattavan läpileikkauksen koko Suomesta ja luontevasti ohjattua kuluttajia verkkokauppaan”, toteaa Eerika Tikka.

Vaivaton yhteistyö tuottaa edelläkävijän ratkaisuja

Stockmann on ottanut digimainonnan ja ohjelmallisen ostamisen kokonaan in-house-tekemiseksi. Kun digimainonta ja mediavalinnat tehdään talon sisällä, toimiva yhteistyökumppanuus median kanssa on merkittävässä roolissa.

“Teimme ensimmäisen Hullut Päivät -kampanjan Torin kanssa syksyllä 2016 ja sen jälkeen olemme syventäneet yhteistyötä aiempien tulosten perusteella. Koemme, että Tori on rohkea kumppani, mutta samalla ymmärtää realiteetit,” kertoo Eerika Tikka.

Kampanjamainonnan lisäksi Stockmann ostaa Torilta jatkuvaa mainontaa ohjelmallisesti, joten kumppanuus on pitkäjänteistä tekemistä. Eerika Tikan mukaan yhteistyö Torin ja mainostoimiston kanssa on ollut sujuvaa ja vaivatonta. Silloin kun ostetaan guaranteed -näkyvyyttä, istutaan yhdessä alas käymään läpi kampanjan taustat ja tavoitteet, viestit sekä mahdolliset uudistukset. Tori keskustelee sujuvasti myös suoraan mainostoimiston kanssa, joten Stockmannin ei tarvitse asiakkaana olla turhaan välikätenä.

“Tori on proaktiivisesti vienyt meitä eteenpäin ja yhteistyö on mahdollistanut uusia, edelläkävijän ratkaisuja. Torin kanssa pystymme keskustelemaan uusista ratkaisuista helposti ja mitä enemmän annamme informaatiota kampanjakokonaisuudesta, sitä parempaa palvelua saamme,” Eerika Tikka kuvailee tyytyväisenä yhteistyötä.

 

Lisätietoja

Elina Rosenlund
+358 40 834 5566
elina@tori.fi