Tori.fi on Suomen vilkkain C2C-kauppapaikka ja kasvussa koko ajan.

Torin data kertoo, milloin suomalainen ostaa
– XXL hyötyi verkossa ja kivijalassa

Pohjoismaiden suurin urheilukauppaketju XXL toteutti toukokuussa huikean menestyksekkään polkupyöräkampanjan Tori.fi:ssä. Digital Marketing Manager Henri Molin hyödynsi torilaisten dataa siitä, milloin kuluttajat alkavat hakea ja ilmoittaa polkupyöriä palvelussa. Kampanja kannattaa sijoittaa siihen mediaan ja niihin hetkiin, joissa ihmisten ostovalmius on kuumimmillaan.

Kampanjan tarjous “miksi ostaisit käytetyn, kun XXL:stä voisit saada uuden ja vielä kolmen vuoden huollot kaupan päälle” osoittautui erittäin kiinnostavaksi.

“Uskomatonta, miten hyvin Tori toimii mediana ja varsinkin mobiilissa. Mobiilikäyttäjien reaktiot ylittivät selkeästi desktopin tulokset Tori-mainoksien vertailussa. Saimme verkkosivuillemme paljon trafiikkia varsinkin suhteutettuna maltilliseen panostukseen, ja kauppoja tehtiin kivijalkamyymälöissämme!”, toteaa Molin.

XXL valitsi kampanjan sisällöt vaihtumaan sen mukaan, mitä tuotetta kuluttaja etsii. Maastopyörän etsijälle tarjottiin juuri maastopyörämalleja. “Käytimme mainosaineistossa swipe-formaattia, jossa eri tuote vaihtuu. Se on valintamme usein, sillä olemme todenneet sen toimivaksi. Yksikuvaisen perusbannerin sijasta tällainen tuo liikettä ja elävyyttä, joka herättää käyttäjän huomion. Erityisen toimiva se on Torissa, joka on ilmeeltään staattisuuteen asti rauhallinen sivusto”, Henri Molin vinkkaa.

Pohjoismainen XXL ei usko kiinteisiin vuosisopimuksiin minkään median kanssa vaan testaa koko ajan ja allokoi budjettia sinne, missä kampanjat näyttävät toimivan. XXL tekee mediaostonsa ja tuottaa yleensä mainosaineistonsakin itse. Kevään menestyksekkään polkupyöräkampanjan he ja Tori saivat aikaan nopeasti siten, että asiakas tuotti kuvat ja Tori hyödynsi AdFormia liikkuvien formaattien tuotannossa.

Hyvän kokemuksen perusteella Torilla tulee olemaan sijansa XXL:n mediamixissä jatkossa.

“Jatkamme varmasti taktista mainontaa ja selkeästi tuote-hinta edellä. Torissa kuluttajat ovat ostomoodissa mikä tekee siitä houkuttelevan mainoskanavan”, Molin kertoo XXL:n suunnitelmista.

Hän vertaa Torin kyvykkyyttä Googleen:

”Torissa kuluttaja on ilmaissut kiinnostuksensa tietyn tuotteen ostamiseen ja haluaa saada tarjouksen. Kuluttajakäyttäytyminen on hyvin samanlainen kuin Googlessa, mutta jopa vielä askeleen lähempänä ostoa.”

XXL:n kampanjan kuluessa näki, kuinka Google-haut kasvoivat kategoriassa ja tiettyihin mainostettuihin tuotteisiin liittyen.

Henri Molin haastaa kollegat ottamaan askeleen pidemmälle kuin vain näyttämään mainoksia ja odottamaan, että myynti rokkaa. Mitä tapahtuu, kun kuluttaja on nähnyt mainoksen ja klikannut sitä? Kuluttajan ostopolku ei nimittäin ole suoraviivainen, jossa onnistunut mainosnäyttö ja klikkaus veisi suoraan ostamaan.

“Tiedämme kokemuksesta, että kuluttajilla tapana käydä katsomassa lisätietoja Googlen kautta ja vasta sitten ryhtyvän kauppaan. Kuluttaja ei yleensä osta heti nähtyään tai klikattuaan mainosta. Re-targetoinnilla muistutamme asiakasta hyvistä tarjouksista ja varmistetaan että kauppa syntyy. Tämän mukaan suunnittelemme kaikki kampanjakokonaisuutemme”.

Digital Marketing Manager Henri Molin tähdentää XXL:n pyrkivän aitoon monikanavaisuuteen: “Antaa kuluttajan päättää, missä hän konvertoituu ostajaksi. Pyrimme vastaamaan kuluttajan sisällön tarpeisiin eri tilanteissa – myymälässä ja netissä yhtä hyvin kuin sanomalehtiliitteissäkin. Meillä on pick up at store -palvelu, jolloin kuluttaja noutaa verkkokauppaostoksensa myymälästämme. Suomalaiset eivät ole vielä yhtä aktiivisia mobiiliostajia kuin muissa Pohjoismaissa, mutta yhtä kaikki: kuluttaja valitsee itse, missä ja miten toimii!”


Lisätietoja

Kennet Jokisalo
kennet@tori.fi