Tori on Suomen suurin ja suosituin kuluttajien välinen kauppapaikka. Torissa ostetaan ja myydään kaikenlaista tavaraa: huonekaluja, harrastusvälineitä ja elektroniikkaa sekä autoja ja asuntoja.
Yli 3,4 miljoonaa suomalaista käyttää Toria kuukausittain. Käyttäjistä kolmasosa on lapsiperheitä, ja suurin yksittäinen käyttäjäryhmä ovat keskituloiset, kahden hengen taloudessa asuvat yli 35-vuotiaat.
Toriin jätettiin vuonna 2020 yhteensä yli 13,7 miljoonaa ilmoitusta. Ilmoittajat tienasivat Torin kautta viime vuonna yhteensä 729 miljoonaa euroa. Kauppoja tehtiin 4,89 miljoonaa kappaletta. Toukokuu oli vuoden aktiivisin kuukausi niin kävijöiden kuin jätettyjen ilmoitusten määrässä mitattuna.
Tori on kasvanut kymmenessä vuodessa keskeiseksi osaksi suomalaista elämänmenoa ja on maan seitsemänneksi vierailluin verkkosivusto. Torissa ostetaan, myydään ja viihdytään ajasta ja paikasta riippumatta, sillä palveluun tullaan yhä useammin älypuhelimista.
Torin maksuton kauppapaikka sopii koko perheelle, sillä tarkistamme kaikki ilmoitukset ennen niiden julkaisua. Tiivis yhteistyö viranomaisten kanssa auttaa ehkäisemään huijauksia. Tori toimii sekä verkkoselaimilla että älypuhelinsovelluksilla (Apple iOS ja Android).
Mainostajille Tori tarjoaa väylän tavoittaa kuluttajia erilaisten ostopäätösten äärellä.
Tori kuuluu kansainväliseen Schibsted Media Groupiin.
Tori – kiertotalouden tärkeä ratas
Suomalaisten kuluttaminen on muuttunut radikaalisti. Käytettyä ei enää osteta pelkästään rahapulassa tai ekologisista syistä. Hybridikuluttaminen eli uuden ja käytetyn tavaran yhdistely on yhä useammalle arkipäivää. Torin käyttäjätutkimuksen mukaan käytettyä tavaraa ostavista yli 62 % on valmis ostamaan myös uutta.
Torilla on keskeinen rooli tavaran elinkaaren kasvattajana ja kiertotalouden edistäjänä. Verkon ansiosta tarpeeton tavara on helppo laittaa kiertoon, ja laadukas käytetty vaihtaa omistajaa nopeasti. Kuluttajien välinen kauppa näkyy jo myös kansantalouden tasolla: Torin myynti-ilmoitusten pyyntihintojen summa mitataan vuositasolla miljardeissa euroissa.
Hybridikuluttajat ovat kiinnostavia myös mainostajalle. Vertaiskauppa järkevöittää ostamista, mutta ei tee kuluttajasta uuden tavaran myyjälle menetettyä tapausta. Esimerkiksi Torista käytettyä autoa etsivä saattaa hyvinkin olla kiinnostunut uusista renkaista, tai lapsille suksia ostava uusista monoista.
Torin arvot