Biltema tavoittaa Torista pyöräilijän silloin,
kun hän on valmis ostamaan
Pohjoismainen tavarataloketju Biltema on tunnettu kahdesta asiasta: autotarvikkeista ja kuvastostaan, joiden kohderyhmää ovat erityisesti 45+-vuotiaat miehet.
Biltema kuitenkin myy laajasti myös muun muassa puutarhatarvikkeita ja vapaa-ajan tuotteita, mikä laajentaa kohderyhmiä myös perinteisen ”äijäsektorin” ulkopuolelle. Esimerkiksi polkupyöriä löytyy niin lapsille, nuorille kuin vanhemmillekin ja puutarhatuotteista ovat kiinnostuneet hyvin erilaiset ihmiset omistautuneista viherpeukaloista urbaaneihin parvekeviljelijöihin.
”Olimme henkilökohtaisesti tutustuneet Tori.fi-sivustoon, sekä ostaneet että myyneet siellä itse. Omien kokemusten perusteella mietimme, että tällainen sivusto saattaisi olla myös Biltemalle hyvä keino tavoittaa asiakaskuntaamme”, Bilteman markkinointipäällikkö Tarja Pitkänen kertoo.
Ensimmäinen kampanja sai polkupyörää etsivät jatkamaan Bilteman verkkokauppaan
Ensimmäinen Bilteman ja Torin yhteinen kampanja koskikin vapaa-ajan tuotteita ja juuri polkupyöriä. Torissa polkupyöriä selaileville tarjottiin rinnalle Bilteman kohtuuhintaisia vaihtoehtoja, mikä onnistuneesti ohjasikin liikennettä Bilteman sivuille. Merkittävä osa sivuvierailijoista jatkoi ostopolkuaan aina ostoksille asti, mikä oli yksi kampanjan keskeisistä tavoitteista.
Kampanjan vaikutuksesta Torissa Bilteman mainoksen nähneet hakivat Biltemaa Googlesta sekä desktopilla että mobiilissa moninkertaisesti verrattuna aikaan ennen kampanjaa. Bilteman verkkokauppaan Torin kautta suoraan tai välillisesti tuli yli 15 000 kävijää.
”Torin vaikutus toimii sekä suorina klikkeinä että jälkeenpäin: mainoksen nähneet kävijät palasivat ostomoodissa Bilteman verkkokauppaan joko orgaanisesti tai hakukoneen kautta. Tori on selvästi monille kuluttajille lähtöpiste ostopolulle – paikka, johon mennään ensimmäisenä haaveilemaan jostakin hankinnasta”, Tori.fi:n asiakasvastaava Kennet Jokisalo arvioi.
Online vahvasti mukaan Bilteman mixiin – legendaarisen kuvaston rinnalle
Ensimmäisten onnistumisien siivittämänä Biltema on jo tehnyt useita vastaavan tyyppisiä kampanjoita. Tori.fi:n vahvuus Bilteman kannalta on etenkin mahdollisuudessa rakentaa näkyvyyttä tiettyjen teemojen ja sesonkien ympärille juuri silloin, kun niihin liittyvät hankinnat ovat kuluttajille ajankohtaisia.
”Avainasemassa ovat fiksu kohdentaminen, oikeat kategoriat ja sesonkien tunteminen. Tori.fi on tässä mediana todella hyvä”, Bilteman Tarja Pitkänen tiivistää.
Legendaarista kuvastoaan Biltema tuskin on ihan heti heivaamassa, mutta osana mixiä Tori tulee ehdottomasti olemaan jatkossakin.
Lisätietoja:
Jessica Eklöf
Tori.fi, Key Account Manager
jessicae@tori.fi