Tori.fi on Suomen vilkkain C2C-kauppapaikka ja kasvussa koko ajan.

Tori.fi varoittaa kuriiripalveluhuijauksista  

5 vinkkiä: Näin huijarit pysyvät kaukana 

Kauppapaikka Tori.fi varoittaa nyt liikkeellä olevista niin sanotuista kuriiripalveluhuijauksista. Huijauksessa ostajaksi tekeytyvä rikollinen pyytää lähettämään tuotteen kuriiripalvelun kautta. Tarkoituksena on saada haltuun myyjän pankkitiedot. Tori.fi:hin liittyviä tapauksia on tänä vuonna tullut ilmi 100–200. Valtaosa kaupankäynnistä Torissa sujuu kuitenkin hyvin mittavan kaupanteko- ja kävijämäärän huomioiden. Viime vuonna Torissa tehtiin lähes 5 miljoonaa kauppaa. Mikäli arvelee tulleensa huijatuksi, maksukortti tulee sulkea, tehdä rikosilmoitus ja ilmoittaa asiasta Tori.fi:n asiakaspalveluun. Listasimme 5 vinkkiä, joiden avulla välttää huijarien ansa.

Kauppapaikka Tori.fi varoittaa tänä vuonna yleistyneestä kuriiripalveluhuijauksesta, jossa kalastellaan myyjän pankkitietoja. Poliisin tietojen mukaan Toriin liittyviä huijauksia on alkuvuonna ollut 100–200. Kaiken kaikkiaan internetin myyntialustojen huijausyritysten määrä on Kyberturvallisuuskeskuksen mukaan kaksinkertaistunut viime joulukuusta.

– Kuriiripalveluhuijauksia alkoi ilmaantua noin vuosi sitten. Huijaukset on toteutettu ammattimaisesti tietokoneohjelmien avulla. Yleensä tuotteen myyjään otetaan yhteyttä WhatsApp-viesteillä, jolloin viestintä on Torin ulottumattomissa, sanoo Tori.fi:n johtaja Jenni Tuomisto.

Huijauksen kaava on usein samankaltainen. Ostajaksi tekeytyvä rikollinen ottaa yhteyttä myyjään pikaviestisovelluksessa ja kyselee tuotteesta lisätietoja. Tämän jälkeen rikollinen tarjoutuu ostamaan tuotteen kuriiripalvelun avulla. Hän lähettää myyjälle linkin tekaistuille kuriiripalvelun verkkosivuille, joiden kautta myyjä voisi muka lunastaa rahat ja varata lähetysajan. Kun myyjä syöttää luottokorttitiedot maksun suorittamista varten, ne joutuvat saman tien rikollisten käsiin.

– Tori.fi:llä ei ole omaa maksujärjestelmää tai kuriiri- tai kuljetuspalvelua. Jos kaupanteon yhteydessä pyydetään vahvistamaan maksu linkin kautta tai antamaan maksutietoja, tätä ei pidä tehdä. Sen sijaan tulee olla yhteydessä Torin asiakaspalveluun, Tuomisto muistuttaa.

Tori.fi:n viestikanava on turvallisin tapa viestiä

Kun aloittaa kaupanteon, kannattaa viestit lähettää Tori.fi:n omassa Viestit-palvelussa. Se on turvallisin viestintäkanava. Myöskään maksukorttitietoja ei tule luovuttaa, kysyttiin niitä missä kanavassa hyvänsä.

– Tori-kauppojen yhteydessä ei tule ikinä luovuttaa mitään muita maksutietoja kuin tilinumero. Rikolliset uskottelevat, että jos annat sivustolla pankkikortin tiedot ja verkkopankin käyttäjätunnuksen, maksu kirjautuu kaupanteon jälkeen maksukortillesi, Tuomisto sanoo.

Jos epäilee tulleensa huijatuksi, maksukortti kannattaa sulkea, tehdä rikosilmoitus ja olla yhteydessä Tori.fi:n asiakaspalveluun.

– Valtaosa Tori.fi:ssä tehdyistä liki viidestä miljoonasta vuosittaisesta transaktiosta sujuu täysin ongelmitta, mutta turvallisen ostamisen vinkit kannattaa pitää mielessä, jotta kaupankäynti on sujuvaa. Teemme jatkuvasti yhteistyötä Poliisin kanssa huijausten kitkemiseksi, Tuomisto sanoo.

5 vinkkiä turvallisiin Tori.fi-kauppoihin

1. Käytä oikeaa viestintäkanavaa. Käytä Tori.fi:n viestipalvelua. Kaikki viestintä ostajan ja myyjän välillä kannattaa käydä Torin viestipalvelussa. Se on turvallisin viestintäkanava.

2. Älä usko kuriiripalveluehdotukseen. Kauppojen tekemiseksi ehdotettuun kuriiripalveluun ei kannata suostua ainakaan, jos ostaja ei ole tuttu. Muista, ettei Tori.fi:llä ole käytössä kuriiripalvelua, vaikka joku niin väittäisikin.

3. Varo maksulinkkejä. Älä mene verkkopankkiin linkin kautta. Viestissä oleva ohjaus kirjautumissivulle on huijaus. Huijaussivulle voi joutua myös Googlen, Bingin tai muun hakukoneen tulosten kautta. Tarkista pankin tai kuriiripalvelun osoite. Varmista, että asioit oikeassa osoitteessa. Kirjoita osoite itse selaimen osoiteriville. Sivustot voivat näyttää hyvinkin aidoille, vaikka ovat huijauksia. Sivustolla saattaa toimia jopa chat-asiakaspalvelija, joka opastaa maksutietojen luovuttamisessa.

4. Varmista tilisiirroissa, että saat maksun samana päivänä. Jos summa on väärä, palaute se samalle tilille, josta maksu on lähetetty. Kirjoita tilisiirron tietoihin, mistä tavarasta on kyse.

5. Keskeytä kaupat, jos sinua epäilyttää. Jos sinulle tulee tunne, ettei kaikki ole kohdallaan, keskeytä kaupanteko. Ota yhteys Tori.fi:n asiakaspalveluun.

Lisätietoja:
Jenni Tuomisto
Tori.fi, johtaja
jenni.tuomisto@tori.fi