Tori.fi on Suomen vilkkain C2C-kauppapaikka ja kasvussa koko ajan.

Kitkarenkaat ovat kasvattaneet suosiotaan Suomessa – Tori.fi:ssä 70 prosentin loikka

Selkeät erot: Pääeroavaisuudet ominaisuuksissa nastojen ja kitkojen välillä

Yhä useampi suomalainen autoilee talvella kitkarenkailla. Noin joka viides valitsee alleen kitkat. Viime vuonna Suomeen toimitetuista henkilö- ja pakettiautojen talvirenkaista kitkoja oli 24,4 prosenttia. Kaksi vuotta aikaisemmin osuus oli 17 prosenttia. Suunta näkyy myös käytettyjen renkaiden kaupassa. Vielä kaksi vuotta sitten talvirengassesonkina Tori.fi:ssä haettiin kitkarenkaita 70 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden sesonkina. Kitkarenkaan etuja ovat ympäristö- ja terveysystävällisyys. Esimerkiksi kaupungeissa suuri osa katupölystä koostuu nastojen tien pinnasta irrottamista hiukkasista. Silti on tärkeää huomioida, että kaupungissakin osan autoilijoista kannattaa ajaa jatkossakin nastarenkailla. Jos kaikilla olisi allaan kitkat, jäiset tiet kiillottuisivat liukkaiksi. Talvirenkaita on käytettävä Suomessa marraskuun alusta maaliskuun loppuun, jos keli sitä edellyttää. Nastarengas on edelleen turvallisempi vaihtoehto vaihteleviin sääoloihin ja kaupunkien sekä valtaväylien ulkopuolelle.

Kitkarenkaita käyttävien määrä Suomessa kasvaa. Eurooppalaisten rengasvalmistajien liiton ETRMAn tilastojen mukaan viime vuonna Suomeen toimitetuista henkilö- ja pakettiautojen talvirenkaista kitkoja oli 24,4 prosenttia. Kaksi vuotta aikaisemmin määrä oli vain 17 prosenttia. Liikenne- ja viestintäviraston tammi–helmikuussa 2021 parkkipaikoilla tekemän seurannan perusteella kitkarenkaiden osuus henkilöautojen talvirenkaista oli viime talvena 20,4 prosenttia.

Nyt on jälleen talvirengassesonki. Osassa Suomea talvirenkaat tulee jo olla alla.

– Kitkarenkaiden yleistyminen on ympäristöuutinen, sillä nastarenkaat kuluttavat teitä paljon kitkoja nopeammin ja esimerkiksi kaupungeissa suuri osa katupölystä koostuu nastojen tien pinnasta irrottamista hiukkasista. Toki Suomi on yhä vahvasti nastarengasmaa, mikä onkin koko maan mittakaavalla ehdottomasti perusteltua. Edelleen nastarengas on turvallisin vaihtoehto vaativiin talviolosuhteisiin, Tori Autojen johtaja Jenni Tuomisto sanoo.

Talvirenkaita koskeva tieliikennelaki muuttui viime vuonna. Nyt talvirenkaita on käytettävä marraskuun alusta maaliskuun loppuun aina, kun keli sitä edellyttää. Ennen viime talvea laki määräsi talvirenkaat alle joulukuun alusta helmikuun loppuun. Ajanjakso on nykyään siis pidempi, mutta velvoite talvirenkaiden käyttöön on sääsidonnainen.

Nastaa etsitään 70 prosenttia enemmän

Kitkarenkaiden suosion kasvu näkyy myös käytettyjen renkaiden kaupassa. Vielä 2 vuotta sitten talvirengassesonkina Tori.fi:ssä haettiin kitkarenkaita 70 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden sesonkina. Talvirengassesonki on syys–marraskuu.

Viime ja tänä syksynä nastoja on etsitty Tori.fi:ssä kolme kertaa enemmän kuin kitkarenkaita. Aiemmin hakumäärien suhde painottui merkittävästi enemmän nastarenkaisiin.

– Vertaiskauppa seurailee uuden tavaran kauppaa. Mutta käytettyjen renkaiden kaupassa sykli on uusien renkaiden kauppaa nopeampi, koska käytettyjen käyttöikä on lyhyempi. Nyt esimerkiksi todella runsasluminen viime talvi saattaa ohjata käytettyjä talvirenkaita hankittaessa päätymään nastoihin. Käytetyt renkaat saatetaan hankkia vuosittain, jolloin ostopäätöksessä reagoidaan esimerkiksi edelliseen talveen enemmän kuin uusia renkaita ostaessa, Tuomisto kommentoi.

Helsingin kaupunki julkisti vuosi sitten tavoitteekseen kasvattaa kitkarenkaiden osuutta kaupungin talviliikenteessä vajaasta 30 prosentista 70 prosenttiin seuraavien 10 vuoden aikana. Tavoite on osa sekä ilmansuojelusuunnitelmaa että meluntorjunnan toimintasuunnitelmaa.

– Suunta kohti laajempaa kitkarenkaiden käyttöä on selkeä. Silti on tärkeää huomioida, että kaupungissakin osan autoilijoista on hyvä ajaa jatkossakin nastarenkailla. Jos kaikilla olisi allaan kitkat, teiden pinnat kiillottuisivat liukkaiksi. Erityisesti lumisilla risteysalueilla tämä voi olla ongelma, Tuomisto toteaa.

Talvirenkaita – myös kitkarenkaita – hankkiessa on tärkeää, että renkaat on tarkoitettu Pohjoismaisiin olosuhteisiin. Keski-Euroopan talviin suunnitellut kitkarenkaat eivät ole suositeltava vaihtoehto Suomeen. Tämä on keskeistä huomioida käytetyissä renkaissa.

Kitkarenkaiden edut

  • Kitkarenkaat ovat paremmat terveydelle ja ympäristölle. Kitkat kuluttavat vähemmän tien päällystettä ja irrottavat tiestä vähemmän hiukkasia kuin nastarenkaat. Näin syntyy vähemmän katupölyä. Korkeat hiukkaspitoisuudet ovat terveydelle haitallisia.
  • Kitkarenkaat ovat hiljaisemmat. Ajomukavuus lisääntyy, kun renkaat pitävät vähemmän ääntä. Myös ympäristön ihmisten kannalta tämä on miellyttävämpää.
  • Kitkarenkaat voi vaihtaa joustavammin. Kitkat voi vaihtaa syksyllä alle aikaisemmin, ja keväällä ne voi pitää pidempään. Ympäri vuoden ei kuitenkaan pidä kitkoillakaan ajaa. Laadukas kesärengas on esimerkiksi vesisateessa kitkarengasta turvallisempi. 

Nastarenkaiden edut

  • Nastarenkaat ovat turvallisemmat silloin, kun tie ei ole sula. Pääkallokelillä kitkarenkailla ei kannata ajaa. Erityistä tarkkuutta kitkoilla vaaditaan ylipäätään silloin, kun poistutaan kaupungeista ja valtaväyliltä. Myös esimerkiksi merenrantakaupunkien musta jää on kitkakuskille suurempi peikko.
  • Nastarenkaat ovat varmempi valinta puutteellisesti varusteltuihin autoihin. Kitkarenkailla ajaminen on riski, jos autossa ei ole luistonestoa ja ajonvakautusjärjestelmää.
  • Verrattuna kitkarenkaisiin laadukkaat nastarenkaat keskimäärin helpottavat suunnan oikaisemista, jos auto ajautuu sivuttaisluistoon. Sellaiset tilanteet ovat aina uniikkeja, mutta keskimäärin nastat ovat niissä etu.

Kolikko on kätevä apuväline

Renkaan oikea ilmanpaine lisää ajoturvallisuutta ja -mukavuutta sekä vähentää polttoaineen kulutusta. Tarkasta rengaspaineet vähintään kerran kuussa ja tutki samalla renkaiden yleinen kunto. Oikeat rengaspaineet saat selville esimerkiksi auton ohjekirjasta.

– Pidä silmällä talvirenkaiden kulutuspintaa. Hyvä apuväline on kahden euron kolikko. Jos renkaan kulutuspinnan pääuraan asetetun kolikon hopeinen ulkokehä uppoaa kokonaan piiloon, kulutuspintaa on jäljellä turvalliset neljä milliä tai enemmän. Pääurien tulee lain mukaan olla vähintään kolmen millimetrin syvyiset, mutta suositeltava raja on yli 6 millimetriä. Nastarenkaiden omistajien on tarpeen tarkkailla nastojen kuntoa, Tuomisto kertoo.

Renkaan iän näkee kyljestä

Autonrenkaat ovat kulutustavaraa. Rengas kovettuu väistämättä, ja samalla sen pito heikkenee. Renkaat on vaihdettava viimeistään kuuden vuoden käytön jälkeen. Viimeinen käyttöpäivä on 10 vuoden kuluttua valmistusajankohdasta, olipa renkaita käytetty kuinka paljon tai vähän hyvänsä. Renkaan ominaisuudet muuttuvat myös säilytyksen aikana.

Autonrenkaiden tarkka ikä on kätevää selvittää. Renkaan kyljestä löytyy kirjain- ja numerosarja, joka alkaa DOT-merkinnällä ja loppuu neljään numeroon. Viimeiset neljä numeroa kertovat renkaan valmistusviikon ja -vuoden. Esimerkiksi numerosarja 1116 tarkoittaa, että rengas on valmistettu viikolla 11 vuonna 2016. Uusiksi renkaiksi voidaan myyntitilanteessa laskea 5 vuotta aiemmin valmistetut renkaat. Hyvän kauppatavan mukaan asiakkaalle on kuitenkin ilmoitettava, jos renkaat ovat myyntihetkellä yli kolme vuotta vanhat.

Lisätietoja

Jenni Tuomisto
Tori.fi, autoliiketoiminnasta vastaava johtaja
jenni.tuomisto@tori.fi