Tori.fi on Suomen vilkkain C2C-kauppapaikka ja kasvussa koko ajan.

Tori.fi:llä on jo yli 3 miljoonaa yksittäistä käyttäjää keskimäärin per kuukausi

Uusimaalaiset tienasivat Tori.fi:n kautta vuodessa yli 146 miljoonaa euroa

Tori.fi:n yksittäisten käyttäjien määrä on kasvanut tänä vuonna 29 prosenttia verrattuna viime vuoden alkupuoliskoon. Palvelun käyttökertojen määrä on noussut 24 prosenttia ja ilmoitusten määrä 19 prosenttia. Kauppapaikassa vierailee keskimäärin noin 3,02 miljoonaa ihmistä per kuukausi. Ilmoituksia on ladattu tänä vuonna 6,5 miljoonaa. Ihmiset ovat tienanneet toistaiseksi tänä vuonna Tori.fi:llä yhteensä noin 407 miljoonaa euroa. Se on 25 prosenttia enemmän kuin viime vuoden ensimmäisellä vuosipuolikkaalla. Vilkkain vertaiskauppamaakunta on Uusimaa.

Tori.fi:llä on ollut tänä vuonna yksittäisiä käyttäjiä 29 prosenttia enemmän kuin heitä oli viime vuoden ensimmäisen vuosipuoliskon aikana. Palvelua on käytetty 24 prosenttia useammin. Palveluun ladattujen ilmoitusten määrä on noussut 19 prosenttia.

– Yksittäisiä käyttäjiä on ollut tänä vuonna keskimäärin noin 3,02 miljoonaa per kuukausi. Käyttökertoja on ollut tänä vuonna yhteensä yli 207 miljoonaa. Ilmoituksia on ladattu yli 6,51 miljoonaa kappaletta. Erityisen paljon on kasvanut palvelun mobiilikäyttö, 32 prosenttia, Tori.fi:n vertaiskauppatuntija Laura Kuusela kertoo.

Palvelu on Suomen suurin kauppapaikka. Tällä hetkellä ihmiset käyttävät sitä lähes 80-prosenttisesti mobiilissa eli muunlaisilla päätelaitteilla kuin tietokoneilla.

Ihmiset ovat tienanneet 25 prosenttia enemmän

Ihmiset ovat tienanneet Tori.fi:n kautta tämän vuoden aikana käydyllä vertaiskaupalla yhteensä noin 407 miljoonaa euroa. Summa on 25 prosenttia suurempi kuin viime vuoden alkupuoliskolla.

Kulutustuotteilla, kuten huonekaluilla, vaatteilla, elektroniikalla ja harrastusvälineillä, tienattu rahamäärä on kasvanut tänä vuonna 44 prosenttia. Niiden yhteissumma on tältä vuodelta 101 miljoonaa euroa. Summassa eivät ole mukana esimerkiksi autot ja asunnot.

– Tori Autot -autokaupassa on asioitu nyt 10 prosenttia useammin kuin vuoden alkupuoliskolla 2020. Tori Asunnot -palvelussa puolestaan vierailtu nyt 6,5 prosenttia enemmän. Yksittäisiä käyttäjiä Asunnot-palvelulla on ollut 20 prosenttia enemmän kuin viime vuoden alkupuoliskolla, Kuusela sanoo.

Uudellamaalla tienataan eniten Helsingin keskustassa

Uudellamaalla asuu liki kolmasosa suomalaisista, joten maakunta on luonnollisesti Suomen vilkkain alue myös vertaiskaupassa. Uusimaalaiset tienasivat viime vuoden aikana Tori.fi:n kautta yhteensä yli 146,3 miljoonaa euroa. Lukema on yli 86 miljoonaa euroa enemmän kuin toiseksi eniten palvelulla tienanneilla pohjoispohjanmaalaisilla. Kolmanneksi eniten Tori.fi:n kautta tienataan maakunnista Pirkanmaalla, reilut 60 miljoonaa euroa vuodessa.

Eniten uusimaalaiset etsivät Tori.fi:stä sisustusta, asuntoja, työkaluja ja remonttitarpeita, vaatteita ja kenkiä sekä autoja. Palvelun käytetyin hakusana on sekä Uudellamaalla että koko maassa Marimekko. Suomalaisbrändi on useassa maakunnassa suosituin hakusana. Viime vuonna eritoten heinä-, elo- ja syyskuu olivat voimakkaan Marimekko-buumin aikaa.

Uusimaalaiset myyvät eniten sisustusta, vaatteita ja kenkiä, lastenvaatteita, leluja sekä keittiövälineitä ja astioita. Selkeästi yleisintä on kaupata sisustusta. Niin teki viime vuoden aikana yli 159 000 uusimaalaista.

– Rahakkainta vertaiskauppaa Uudellamaalla käydään Helsingin keskustassa ja Etu-Töölössä. Siellä asuvat Tori.fi-myyjät tienasivat 12 kuukaudessa yhteensä liki 3,5 miljoonaa euroa. Sen jälkeen eniten vertaiskaupalla ansaitsevat alueet Uudellamaalla ovat Itä-Pakila, Porvoon keskusta, Tikkurila ja Herttoniemi, Kuusela listaa.

Kasvu on jatkunut 12 vuotta

Tori.fi aloitti toimintansa vuonna 2009, ja käyttäjämäärä on kasvanut vuosi vuodelta. Viime vuonna yksittäisiä käyttäjiä oli 15 prosenttia enemmän kuin vuonna 2019. Palvelua käytettiin 32 prosenttia enemmän. Ilmoitusten määrä kasvoi 21 prosenttia.

– Nykyään Tori.fiä käyttää yli puolet suomalaisista ja kasvu jatkuu silti vauhdikkaana. Yksi vauhdittava tekijä on ollut myös koronakriisi. Sitä vauhdittajaa ei olisi halunnut kukaan, mutta on kuitenkin tiedossa, että kriisi on lisännyt verkkoasiointia ja vertaiskauppaa. Toki vertaiskauppa on lukeutunut kuluttamisen megatrendeihin jo vuosia, Kuusela toteaa.

Lisätietoja:
Laura Kuusela
Tori.fi, vertaiskauppatuntija
laura.kuusela@tori.fi