Tori.fi on Suomen vilkkain C2C-kauppapaikka ja kasvussa koko ajan.

Vastuullinen kuluttaminen kasvaa – kaupankäynti on vilkasta Tori.fi:ssä

Suomalaiset suhtautuvat myönteisesti käytettyihin lahjoihin

 

Kaupankäynti on ollut vilkasta koko syksyn ja alkutalven Tori.fi:ssä. Syksyllä kaikista Tori.fi:hin ladatuista ilmoituksista noin joka neljäs on koskenut lasten tavaraa. Niitä ostetaan Tori.fi:stä keskimäärin 60 000 kertaa kuukausittain. Haetuimmat brändit ovat lastenvaatteissa kotimaiset Reima, Metsola ja Gugguu. Leluissa haetuimmat ovat Schleich ja Lego. Talvisesongin myötä myös talviurheiluvälineiden kauppa on aktivoitunut. Nyt on vuoden edullisin aika hankkia sukset ja luistimet, niissä on ostajan markkinat. Vastuullisen kuluttamisen kasvun myötä myös käytettyjen lahjojen hankkiminen on lisääntynyt. 86 prosenttia suomalaisista arvostaa käytettyä tavaraa lahjana.

Tämän syksyn ja alkutalven aikana Tori.fi:ssä noin joka neljäs ilmoitus on koskenut lasten tavaraa. 70 prosenttia lasten tavara -ilmoituksista on vaatteita ja kenkiä. Tekstiilit ja jalkineet ovat ylipäätään – aikuisten tavara mukaan laskettuna – koko kauppapaikan suosituin tuotekategoria.

– Suomalaiset ovat hankkineet viime kuukausina Tori.fi:stä lasten vaatteita ja kenkiä yhteensä noin 900 000 eurolla. Kauppoja tehdään sesongilla keskimäärin 60 000 kuukausittain. Monelle lapselle on siis luvassa pehmeitä käytettyjen joululahjojen paketteja, Tori.fi:n johtaja Jenni Tuomisto sanoo.

Vaatteiden ja kenkien jälkeen lasten tavaroista suomalaiset hankkivat tällä hetkellä käytettynä eniten pelejä ja leluja. Vaatteet ja kengät pois lukien muissa lasten tavaroissa, kuten peleissä, leluissa, lastenrattaissa ja turvaistuimissa. Niitä suomalaiset ovat tänä syksynä ja alkutalvena hankkineet Tori.fi:stä kuukausittain keskimäärin 17 000, yhteensä noin 920 000 euron arvosta.

Tori.fi:ssä käy kuukausittain keskimäärin yli 3,4 miljoonaa yksittäistä kävijää. Viime vuonna Toriin jätettiin yli 13,7 miljoonaa ilmoitusta. 

Reima, Metsola ja Quqquu ovat suosituimmat

Käytettyjä lastenvaatteita hankkiessaan suomalaiset suosivat kotimaisia valmistajia. Haetuimmat brändit ovat Reima, Metsola ja Gugguu. Niitä kaikkia haetaan Tori.fi:stä tällä hetkellä keskimäärin 400 kertaa vuorokaudessa.

– Lastenvaatteissa korostuvat vuodenajan mukaiset kausivaatteet. Tällä hetkellä haetaan paljon talvivaatteita ja lisäksi brändin tunnettuus tietysti vaikuttaa siihen, mitä valmistajia vertaiskaupasta haetaan, Tuomisto kommentoi.

Leluissa haetuimmat brändit ovat nyt Lego ja Schleich. Lego on kestosuosikki, Schleichilta kiinnostavat erilaiset leluhahmot.

– Schleichin leluja haetaan tällä hetkellä yli 1000 kertaa joka vuorokausi. Legoja yli 500 kertaa. Noiden lelujen yhdistävä tekijä on pitkä käyttöikä. Se on ominaisuutena keskiössä koko vertaiskaupassa, Tuomisto toteaa.

Sukset kannattaa hankkia nyt

Sesonki on käynnissä myös talviliikuntavälineissä. Nyt on vuoden edullisin aika hankkia suksia, luistimia ja muuta talvista harrastusvälineistöä.

– Käytettyjen talviliikuntavälineiden hinnat laskevat talvella alle puoleen niiden käyttämissesongin ulkopuoliseen aikaan verrattuna. Se sesonki käy nyt vilkkaana. Siksi talviliikuntavälineitä saa nyt edullisesti, Tuomisto kertoo.

– Hintojen halventuminen johtuu tarjonnan laventumisesta. Talvisesongin ulkopuolella kauppaa käyvät lähinnä aktiiviharrastajat ja ammattilaiset. Tällöin myynnissä oleva välineistö on ammattimaisempaa ja tarjonta kapeampaa. Nyt myyntiin ilmoitetaan aktiivisesti kaikenlaisia ja kaikentasoisia välineitä, Tuomisto jatkaa.

Talviliikuntavälineiden sesonki jatkuu vertaiskaupassa tammikuulle asti, mutta tarjonta on usein laajimmillaan alkutalvella.

Suomalaiset arvostavat käytettyä lahjaa

Suomalaiset suhtautuvat myönteisesti kierrätettyihin lahjoihin. 86 prosenttia suomalaisista arvostaa käytettyä tavaraa lahjana.

– Yli puolet ihmisistä nostaa käytetyistä lahjoista esiin taloudellisuuden. 47 prosenttia ajattelee käytetyt joululahjat vihreäksi vaihtoehdoksi ja 25 prosenttia sympaattisiksi. Käytettyjen joululahjojen voi ajatella koskevan sitäkin, että vertaiskauppa on perinteisesti Suomessa tapaninpäivästä loppiaiseen verrattain hyvin aktiivista. Suomalaiset myyvät silloin lahjoja, jotka haluavat kierrättää sekä vanhempaa tavaraansa pois tuoreiden lahjojen tieltä, Tuomisto päättää.

Tiedot ovat Tori.fi:n vuosi sitten tekemästä kyselytutkimuksesta. Vastaajia oli 2199.

Lisätietoja:
Jenni Tuomisto
Tori.fi, johtaja
jenni.tuomisto@tori.fi