Tori.fi on Suomen vilkkain C2C-kauppapaikka ja kasvussa koko ajan.

1800 ruotsalaista autoa tuli Tori.fi:n autokauppaan

Saksalaisessa autossa yleensä puutteellinen talvivarustelu, ruotsalaisessa ei

Tori.fi:n autovalikoimaan saapui maanantaina 1800 ruotsalaista autoa. Länsinaapurin autoja ei ole koskaan aiemmin voinut hankkia suomalaisesta palvelusta yhtä mittavassa määrin. Kyseiset 1800 autoa eivät ole Suomessa muualla myynnissä. Ruotsalainen auto on suomalaiselle ostajalle saksalaista parempi vaihtoehto, sillä Keski-Eurooppaan suunnitellun auton talvivarustus ei aina sovi Suomen olosuhteisiin. Myös Ruotsin kruunun tämänhetkinen kurssi on euroja käyttävälle suotuisa. Suomalaiset ovat automarkkinoilla käytettyjen ajoneuvojen ja verkkoasioinnin kansaa. Keskimäärin kaksi kolmesta autonvaihtajasta hakee ensisijaisesti käytettyä autoa uuden sijaan, ja vain puolet kansasta ostaa autonsa mieluiten autoliikkeestä. Tiedot selviävät Tori.fi:n kesäkuussa 2017 tekemän kyselytutkimuksen vastauksista.

Suomen suosituin verkkokauppapaikka Tori.fi on ottanut valikoimaansa 1800 ruotsalaista autoa. Autot saapuivat kauppaan maanantai-iltana. Tämä on ensimmäinen kerta, kun suomalaiset pääsevät ruotsalaisille automarkkinoille tässä mittakaavassa kotimaisen palvelun kautta.

– Suomalaisessa autokaupankäynnissä on kuluttajan kannalta sellainen harmi, että jokaisessa verkkokaupassa ovat myynnissä suunnilleen samat autot. Alamme nyt ratkaista tuota ongelmaa. Nämä 1800 ruotsalaista autoa ovat Suomessa tarjolla vain Tori.fi:ssä, kertoo Tori.fi:n autoliiketoiminnasta vastaava johtaja Jenni Tuomisto.

Suomalaisia autoja Torissa on 70 000. 1800 ruotsalaista myynti-ilmoitusta tulevat valikoimaan Torin, sen ruotsalaisen sisarsivuston Blocketin ja ruotsalaisen autonvälittäjän Holmgrens Bilin yhteistyön ansiosta. Kaupanteon käytännönjärjestelyihin on saatavilla apua Torin kotimaisten kumppanien kautta. Ruotsalaiset autot saavat Tori.fi:n autokauppaan oman osionsa.

– Autovalikoimamme on jo Suomen toiseksi laajin ja sitä on pyrkimys laventaa yhä ruotsalaisella yhteistyöllä, Tuomisto sanoo.

Ruotsalaisen talvivarustelu päihittää saksalaisen

Kun suomalaiset ostavat autoja ulkomailta, tavanomaisin ostomaa on Saksa. Se on luontevaa, sillä maassa on valtava automarkkina ja omaa tehdastuotantoa. Saksalaisissa autoissa on kuitenkin pohjoismaisesta näkökulmasta yksi selkeä heikkous. Niiden talvivarustelua ei välttämättä ole suunniteltu Suomen oloihin. Ruotsalaisten on.

– Ruotsissa ja Suomessa myytäviksi suunnitelluissa autoissa on suunnilleen yhteneväinen talvivarustelu. Se tarkoittaa penkinlämmittimiä, lohkolämmittimen sisätilapistoketta, sivupeilien lämmityksiä, nastarenkaita tai pohjoisiin oloihin sopivia kitkarenkaita ja polttoainekäyttöistä lisälämmitintä. Myös lämmityslaite on mitoitettu pohjoisen oloihin. Lisäksi voi olla erilaisia lisälämmittimiä, kuten tuulilasinpesunesteen lämmitys, vastuksilla lämmitettävä tuulilasi tai tehdasasenteiset lisävastukset auton omaan lämmityslaitteeseen, Tuomisto luettelee.

Lisäksi lohkolämmitin löytyy Suomessa ja Ruotsissa lähes jokaisesta autosta, vaikka onkin vain lisävaruste.

– Monet näistä ovat seikkoja, jotka saattavat jäädä ostaessa huomaamatta. Kesällä tuodaan auto Saksasta ja talvella huomataankin, että penkinlämmitys puuttuu. Sitten on ikävää ajella takamus kylmänä, Tuomisto toteaa.

Keski-Eurooppaan ja Pohjoismaihin tarkoitetuissa autoissa on muitakin eroavaisuuksia kuin lämmitykseen liittyvät seikat. Saksalaisen auton koneöljy ei välttämättä kestä Suomen pakkasta jäätymättä. Pohjoisiin oloihin autojen akku puolestaan eristetään usein koteloon, ja ikkunoissa voi olla tuplalasit kylmän eristämiseksi.

Kova eurokitkarengas soveltuu huonosti Suomen talveen

Myös huoltokäytännöissä on eroavaisuuksia. Saksalaiset huoltovälisuositukset voivat olla suomalaisia väljemmät, öljynvaihtoväli on Suomessa tiheämpi ja nesteiden laatusuosituksissa on vaihtelua. Ruotsista tuotavien autojen historiatiedot saa tarkastettua kätevästi CarFax-verkkopalvelusta.

– Renkaat ovat tietysti tärkeä yksityiskohta. Saksalaisten talvirenkaat ovat niin sanotut eurokitkat, jotka kovan kumiseoksensa vuoksi soveltuvat huonosti Suomen talveen. Kovuuden huomaa ihan käsituntumalla vertaamalla. Myös pintakuvio on erilainen kuin Suomeen tarkoitetuissa talvirenkaissa, Tuomisto painottaa.

– Hinnoissa taas kannattaa muistaa, että Ruotsissa on kruunu, jonka kurssi on tällä hetkellä suosiollinen euroja käyttäville ostajille, Tuomisto lisää.

Joka toinen suomalainen ostaa autonsa mieluiten muualta kuin autoliikkeestä

Suomalaiset ovat automarkkinoilla käytettyjen ajoneuvojen ja verkkoasioinnin kansaa. Keskimäärin kaksi kolmesta autonvaihtajasta hakee ensisijaisesti käytettyä autoa uuden sijaan. Käytettyjen suosimisesta kertoo myös se, että käteis- tai korttimaksu on ylivoimaisesti yleisin maksutapa autoa hankittaessa. Vain puolet suomalaisista ostaa autonsa mieluiten autoliikkeestä.

Lähes joka neljännessä suomalaisessa kotitaloudessa on vähintään kolme autoa. Kaksi autoa on 36 prosentilla kotitalouksista. Joka viides suomalainen kotitalous vaihtaa autoa kahden–kolmen vuoden välein. Neljän–kuuden vuoden välein vaihtaa yli joka kolmas.

Tiedot selviävät Tori.fi:n kesäkuussa 2017 tekemän kyselytutkimuksen vastauksista. Kyselytutkimukseen vastasi 2786 suomalaista. Vastaajista 37 prosenttia oli naisia ja 63 prosenttia miehiä.

Tori.fi:n ruotsalaiset autot löytyvät täältä: tori.fi/ruotsinautot.

Lisätietoja

Jenni Tuomisto
Tori.fi, autoliiketoiminnasta vastaava johtaja
puh. 050 336 6056