Tori.fi on Suomen vilkkain C2C-kauppapaikka ja kasvussa koko ajan.

50 prosentin myyntiteho – joka toinen televisio ja tabletti menee kaupaksi Tori.fi:ssä

Television saa keskimäärin satasella – lisätarvikkeet myyvät huonommin

Joka toinen televisionmyymisilmoitus johtaa kauppaan Suomen suurimmassa kauppapaikassa Tori.fi:ssä. Myytyjen televisioiden keskimääräinen hinta oli viime vuonna hieman reilut 100 euroa. Lähes yhtä tehokkaasti menevät kaupaksi tablettitietokoneet ja kotiteatterit. Televisio- ja audiolaiteilmoituksia katsellaan kauppojen määrään suhteutettuna Tori.fi:n elektroniikasta eniten. Puhelimia puolestaan haetaan palvelun hakutoiminnolla eniten. Lisätarvikkeiden menekin kanssa taas on pulmia.

Elektroniikka-kategoria on yksi Suomen suurimman kauppapaikan Tori.fi:n suosituimmista osastoista. Osastolla on tällä hetkellä noin 50 000 ilmoitusta. Niistä 47 000 on myynti-ilmoituksia. Elektroniikka käykin Tori.fi:ssä tehokkaasti kaupaksi.

– Varminta kauppatavaraa ovat televisiot. Tori.fi:hin myyntiin pantava televisio myydään 51 prosentin todennäköisyydellä eli joka toinen menee kaupaksi. Liki yhtä suosittuja ovat tabletit, joista niin ikään joka toinen löytää uuden kodin. Se voi hieman yllättää, sillä tablettitietokoneiden etsikkoajan päättymistä on aprikoitu jo kotvan, Tori.fi:n markkinointipäällikkö Laura Kuusela toteaa.

Kolmanneksi vetovoimaisin elektroniikkatuote on kotiteatterit, joista menee kaupaksi 47 prosenttia. Audiolaitteista myydään 41 prosenttia, puhelimista 37 prosenttia ja pelikonsoleista sekä niiden oheistarvikkeista joka kolmas. Lukemat ovat tämän vuoden ajalta.

70 potentiaalista ostajaa per kauppa

Televisioilla ja audiolaitteilla on Tori.fi:n Elektroniikka-osastolla myös suurin asiakaspotentiaali. Asiakaspotentiaali lasketaan niin, että suhteutetaan kauppojen määrä alakategorian kävijämäärään. Yhteensä Tori.fi:ssä on keskimäärin 2,1 miljoonaa yksittäistä kävijää joka kuukausi.

– Päivittäin televisioiden ja audiolaitteiden alasivuja selaa jokaista niiden kautta toteutunutta kauppaa kohti keskimäärin 71 ihmistä. Jokaiselle kaupalle on siis 71 mahdollista ostajaa. Puhelimien vastaava lukema on 66 ja tietokoneiden 60. Televisiot siis sekä kiinnostavat eniten että menevät kaupaksi varmimmin elektroniikkatuotteista, Kuusela sanoo.

Televisioiden suosiosta huolimatta haetuinta elektroniikkaa Tori.fi:ssä ovat olleet tänä vuonna puhelimet. Toiseksi eniten haetaan pelikonsoleita, kolmanneksi televisioita, neljänneksi näyttöjä ja viidenneksi äänenvahvistimia.

– Verkkaisinta menekki Elektroniikka-osastolla on erilaisissa lisätarvikkeissa. Niistä myydään noin 20 prosenttia. Tietokoneohjelmista samoin. Jopa puhelimien – jotka itsessään ovat suosittu kohde – lisätarvikkeista myydään maltillisesti joka neljäs, Kuusela kertoo.

Laitteiden hinnoissa voi säästää satoja euroja

Televisiot myös liikkuvat Tori.fi:ssä huomattavan huokeasti. Joka toinen ilmoitetuista televisioista menee kaupaksi ja myytyjen keskimääräinen hinta on ollut tänä vuonna reilut 100 euroa. Merkit, mallit ja ikä luonnollisesti vaihtelevat laidasta laitaan, mutta Tori.fi:ssäkin massa on nykyaikaisia taulutelevisioita.

– Ostajan näkökulmasta säästöä voi saada useita satoja euroja. Uudet perustelevisiotkinhan maksavat satasia, Kuusela korostaa.

Puhelimet ovat maksaneet Tori.fi:ssä tänä vuonna keskimäärin 189 euroa, tabletit 132 euroa ja sylitietokoneet 257 euroa.

Suomen suurimmassa kauppapaikassa vierailtiin viime vuonna yhteensä 265 miljoonaa kertaa ja sivustolle jätettiin yli 10 miljoonaa ilmoitusta.

 

Lisätietoja

Laura Kuusela
Tori.fi, markkinointipäällikkö
puh. 040 509 4757
laura.kuusela@tori.fi