Tori.fi on Suomen vilkkain C2C-kauppapaikka ja kasvussa koko ajan.

Suomalaisten komeroissa makaa tavaraa miljardien arvosta – Tori ja Posti helpottavat käytettyjen tuotteiden kauppaamista verkossa

Tori ja Posti syventävät yhteistyötä rakentaakseen kestävää kulutusmallia. Tavoitteena on helpottaa käytettyjen tuotteiden verkkokauppaa, lähettämistä ja vastaanottamista kaikkialla Suomessa. Yhteistyö vahvistaa suomalaisten mahdollisuuksia vaurastumiseen ja helpottaa vastuullista kuluttamista. Onnistumista mitataan kuluttajien välisen kaupan, vertaiskansantuotteen, kasvulla. 

Kiertotalousperiaatteella toimiva kulutus kasvattaa jatkuvasti suosiotaan. Torin lokakuussa 2019 teettämän kyselyn mukaan 76 % suomalaisista uskoo ostavansa muutaman vuoden päästä nykyistä enemmän käytettyä tavaraa. Suurin osa tästä kaupankäynnistä on vertaisverkkokauppaa eli kuluttajien välistä kauppaa verkossa. Kuluttajien välillä käytävä kauppa ei tilastoidu muualle kuin eri toimijoiden omiin tietokantoihin.

”Koska kuluttajien välinen kauppa ei näy suoraan bruttokansantuotteessa, sen mittakaavaa ei ymmärretä. Vertaiskansantuote ei siis tilastoidu minnekään, vaikka se on selvästi osa kulutusta. Esimerkiksi Torin yli 2,4 miljoonaa kuukausikäyttäjää tekivät vuonna 2018 kauppaa Torin kautta yhteensä 626 miljoonaa euroa. Vertaisverkkokaupalla on mahdollisuus kymmenkertaistua. Jotta valtava potentiaali voidaan lunastaa, myynti- ja ostokokemuksesta pitää tehdä kuluttajille mahdollisimman sujuva ja saumaton. Sitä lähdimme jalostamaan yhdessä Postin kanssa”, sanoo Torin markkinapaikkajohtaja Timo Huhtamäki

Sujuvaa kuluttajakokemusta on rakennettu asiakaslähtöisesti, muun muassa haastattelemalla molempien yritysten asiakkaita. Yhteistyön ilmentymä on Tori-paketti, jossa asiakaspaketin kuljetuksen voi ostaa helposti Torin palvelusta.

”Tori-paketissa asiakkaan ei tarvitse hoitaa asiaansa monen eri yrityksen kanssa ja monilla eri verkkosivuilla. Maanlaajuiset postitusmahdollisuudet ja vauhdilla laajeneva pakettiautomaattiverkostomme tuovat vertaisverkkokaupan jakelupisteet lähelle kaikkia kuluttajia. Niiden avulla myyjä tavoittaa laajemman ostajakunnan ja ostaja voi valita mieluisan tuotteen suuremmasta valikoimasta. Yhdessä Tori ja Posti mahdollistavat kuluttajien välisen kaupan ympäri Suomen. Kuluttajien välinen kaupankäynti on tulevaisuudessa merkittävä osa verkkokauppaa”, toteaa Postin digitaalisista kuluttajapalveluista vastaava Timo Korander.

Varaston nurkasta kassavaroiksi

Paremman asiakaskokemuksen ohella Torin ja Postin yhteistyötä ohjaa myös pyrkimys kiertotalouden edistämiseen. Sujuvien vertaisverkkokaupan palvelujen avulla tarpeeton tavara on helppo laittaa kiertoon.

”Suomalaisten tavarataseen kokoa ei tiedä kukaan. Selvää on, että komeroissa makaa miljardien arvosta käyttötavaraa. Kun saamme suuremman osan ihmisten varastoissa ja verkkokaapeissa pölyttyvästä laatutavarasta hyötykäyttöön, sillä on iso merkitys koko kansantaloudelle. Kun tavaratase saadaan töihin, suomalaisten hyvinvointi kasvaa, ja samalla kuluttaminen muuttuu ympäristön kannalta kestävämmäksi”, Huhtamäki korostaa.

Valitse käytetty tuote – teet ilmastoteon

Vertaisverkkokauppa on käytännössä yksi tärkeimmistä keinoista matkalla kohti ilmaston kannalta kestävämpää verkkokauppa. Käytettyjen tavaroiden kauppa kytkee ostokäyttäytymisen irti luonnonvarojen kulutuksesta.

Postin verkkokaupan ympäristövaikutuksia koskevan selvityksen mukaan valtaosa verkko-ostosten aiheuttamasta ympäristökuormasta syntyy jo tuotteiden valmistusvaiheessa. Kun kuluttaja ostaa käytettyjä tuotteita esimerkiksi Torista tai sosiaalisen median kierrätysryhmistä, uusien tuotteiden valmistuksessa ja Suomeen tuonnissa syntyvät päästöt vältetään kokonaan. Samalla tavaroiden elinkaari pitenee. 

Tiesitkö, että:

– Vuonna 2018 Torissa käydyn käytetyn tavaran kaupan vaikutus päästöjen säästöihin oli jopa 0,15 miljoonaa tonnia hiilidioksidipäästöjä ja 5 383 tonnia muovia. Säästöjen määrä vastaa 760 miljoonan muovipussin valmistusta ja sitä, että esimerkiksi Helsingissä liikenne seisoisi yli 2 kuukautta.

– Postin palveluja käyttävät kuluttajat voivat halutessaan tehdä enemmänkin päästöjen vähentämiseksi. Lokakuusta 2019 lähtien Posti on tarjonnut ensimmäisenä logistiikkatoimijana asiakkailleen mahdollisuuden hyvittää kotimaan paketin lähettämisestä aiheutuva hiilijalanjälki. Paketin koosta tai painosta riippumatta hyvitys on 0,05 euroa. Posti tilittää kompensointimaksut täysimääräisesti Compensate-säätiölle, joka puolestaan käyttää rahat hiilidioksidin vähentämiseen ilmakehästä.

Kuvamateriaalia: https://digilibrary.posti.com/l/vSxdchPDfRVD

Lisätiedot: 
Postin MediaDesk puh. 020 452 3366 (ma-pe 9.00-16.30)

Tori, Timo Huhtamäki, markkinapaikkajohtaja, timo.huhtamaki@tori.fi, puh. 040 714 0705

Tori.fi on vertaiskaupan edelläkävijä ja Suomen suurin kauppapaikka, jossa vierailee kuukausittain 2,4 miljoonaa eri kävijää. Torissa myyminen ja ostaminen on ilmaista. Vuonna 2018 sivustolla vierailtiin yhteensä 270 miljoonaa kertaa ja Toriin jätettiin yli 10,3 miljoonaa ilmoitusta. Tori on osa kansainvälistä Schibsted Media Groupia. media.tori.fi

Posti GroupPosti on Suomen johtava posti- ja logistiikka-alan palveluyritys. Ydinliiketoimintaamme kuuluvat postipalvelut, paketit, rahti ja logistiikkaratkaisut. Meillä on maan kattavin palveluverkosto ja käymme arkipäivisin noin kolmen miljoonan kotitalouden ja yrityksen luona. Meillä on toimintaa yhdeksässä maassa. Liikevaihtomme vuonna 2018 oli 1,6 miljardia euroa ja työntekijöitä meillä on noin 21 000. www.posti.com