Tori.fi on Suomen vilkkain C2C-kauppapaikka ja kasvussa koko ajan.

13 prosenttia suomalaisista on kokenut joulun takia ilmastoahdistusta

Joka toinen suomalainen ei ole ikinä antanut käytettyä tavaraa joululahjaksi

13 prosenttia suomalaisista on kokenut ilmastoahdistusta joulunviettotapojensa takia. Liki joka neljäs sanoo jakaneensa aiemmin joululahjoja perheensä ja ystäviensä kanssa, mutta luopuneensa tavasta ympäristösyistä. Moni on siis muuttanut jouluperinteitään ilmaston vuoksi. Toisaalta käytetyn tavaran on antanut joululahjaksi vain joka toinen suomalainen. Ympäristöystävällisyys ei ylipäätään ole yleinen kriteeri lahjavalinnoissa. Luvut selviävät Tori.fi:n lokakuussa tekemästä kyselytutkimuksesta. Kestävästä kuluttamisesta muistuttaa tänä jouluna nyt Suomessa ensimmäisen kerran valittu Vuoden käytetty joululahja. Yleisen äänestyksen voitti Artekin jakkara.

Kun suomalainen hankkii joululahjaa, ylivoimaisesti keskeisin kriteeri on tarpeellisuus. Se on 40 prosentille tärkeintä. Saajan toive on toiseksi yleisin kriteeri. Se on tärkeintä 24 prosentille lahjojista. Ympäristöystävällisyys ei ole yleinen kriteeri. Tärkeämpiä seikkoja ovat muun muassa yllätyksellisyys, käytännöllisyys ja edullisuus.

Hinta on tärkeä tekijä joululahjahankinnoissa. Käytetyn joululahjan vaihtoehdon yli joka toinen käsittää ennen kaikkea taloudellisena tai edullisena valintana.

– Tämä on olennainen asia. Ympäristöasiat ovat äärimmäisen tärkeitä, mutta totta kai monelle motivaattori vertaiskauppaan on taloudellinen. Vertaiskauppahan on sekä rahan säästämistä että rahan ansaitsemista – se kiertotalouden mukavampi puoli. Toisaalta 13 prosenttia suomalaisista on kokenut peräti ilmastoahdistusta joulunviettotapojensa takia. Liki joka neljäs sanookin jakaneensa aiemmin joululahjoja perheensä ja ystäviensä kanssa, mutta luopuneensa tavasta ympäristösyistä, Tori.fi:n markkinapaikkajohtaja Timo Huhtamäki kertoo.

Siis selkeästi yli joka kymmentä on vaivannut ilmastoahdistus joulunvieton vuoksi. Kuitenkin ympäristöystävällisyys on joululahjassa tärkeintä hyvin harvalle, vain vajaalle neljälle prosentille. Puolet suomalaisista ei ole koskaan antanut joululahjaksi mitään käytettyä.

Toisaalta vain 16 prosenttia suomalaisista suhtautuu kielteisesti ajatukseen, että antaisi käytettyä tavaraa joululahjaksi. Vielä harvempi, 8 prosenttia, harmistuisi, jos saisi käytettyä joululahjaksi. Luvut selviävät Tori.fi:n lokakuussa tekemän kyselytutkimuksen vastauksista. Kyselytutkimukseen vastasi nimettömästi 2629 henkilöä.

– Luvut kielivät, että moni on joululahjojen antamisessa vielä kiinni uutuuden viehätyksessä, vaikka sille viehätykselle ei ole lahjojen saajien puolelta perusteita. Yksittäisten suomalaisten ajattelu on selkeästi jo muuttunut niin, että käytetyn tavaran antamista joululahjaksi ei pidetä pihistelynä tai nolona. Silti joka toinen meistä on aina antanut vain uutta joululahjaksi. Eli ajattelutapaon muuttunut, käytäntö ei vielä. Suuntaus on tässäkin yhä fiksumpaan kuluttamiseen, Huhtamäki sanoo ja jatkaa:

– Toki yli 40 prosenttia suomalaisista ei joulua valmistellessaan huomioi ympäristöasioita mitenkään. 65 prosenttia mieltää jouluna perinteet ympäristönsuojelua tärkeämmiksi. Nyt haluamme rikkoa juurtuneita käytäntöjä.Teemme Vuoden käytetyn joululahjan valinnasta perinteen edustamaan trendikästä kestävää kuluttamista keskellä joulun kulutusjuhlaa.

Historian ensimmäinen Vuoden käytetty joululahja on jakkaraVuoden käytetty joululahja on tavara, jollaisen suomalaiset kaikkein mieluiten tänä jouluna sekä ottaisivat että antaisivat käytettynä joululahjaksi.Vuoden käytetty joululahja 2019 on Artekin jakkara. Kotimainen klassikko keräsi27 prosentin ääniosuuden. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun Vuoden käytetty joululahja valittiin Suomessa. Titteli on jaettu Ruotsissa jo vuosia. Valinta toteutettiin vapaalla nimettömällä äänestyksellä Tori.fi:ssä.

– Artekin jakkaran valitseminen Vuoden käytetty joululahjaksi on suomalaisilta osuvaa, sillä kotimaisen sisustamisen ajaton kulmakivi edustaa mitä mainioimmin laadukkuutta, pitkäikäisyyttä ja myös jälleenmyyntiarvoa. Nuo ovat arvoja, joista nykyajassa on hyvä muistuttaa – myös jouluna, Huhtamäki kertoo.

Ruotsissa 58 prosenttia vanhemmista sanoo, että saattaa ostaa tänä jouluna lapselleen käytetyn joululahjan. Suunnilleen saman verran ajattelee, ettei lapselleen ole suuresti merkitystä, onko joululahja käytetty. Tosin 14 prosenttia vanhemmista uskoo, että lapsi kokisi käytetyn joululahjan kiusalliseksi.

Äänestyksessä korostui kotimaisuus

Historian ensimmäistä Vuoden käytettyä joululahjaa äänesti 4700 henkilöä. Heistä 69 prosenttia on naisia, 31 prosenttia miehiä. Avoin äänestys järjestettiin Suomen suurimmassa kauppapaikassa Tori.fi:ssä. Äänestys toteutettiin niin, että Tori.fi:n esivalintaraati valitsi ensin 16 kohtaa käsittäneen ehdokaslistan, josta suomalaiset sitten äänestivät suosikkinsa. 16 ehdokkaan lista koostui Tori-kauppapaikan suosituimpien brändien suosituimmista tuotteista sekä tämän hetken ylipäätään trendikkäimmistä käyttötavaroista. Mukana olivat muun muassa sähköpotkulauta, painopeitto ja yrttikasvattamo sekä Oiva Toikan lintu ja Polaroid-valokuvakamera.

Äänestyksen yleisö oli erittäin laaja, sillä Tori.fi:ssä vieraili viime vuonna kuukausittain 2,4 miljoonaa eri kävijää ja yhteensä vuoden 2018 aikana kauppapaikassa vierailtiin 270 miljoonaa kertaa.

Artekin jakkaran jälkeen hopealle sijoittui Kalevala-koru. Toisen suomalaisen klassikon ääniosuus oli 25 prosenttia. Kolmanneksi suosituin käytetty joululahjaon Arabian keräilyastia. Kotimaisuus siis korostui.

Lisätietoja:

Timo Huhtamäki
Tori.fi, markkinapaikkajohtaja
timo.huhtamaki@tori.fi