Tori.fi on Suomen vilkkain C2C-kauppapaikka ja kasvussa koko ajan.

Uudet sukset jäävät nyt kauppaan, mutta käytettyjä suksia etsitään kiivaammin kuin koko talvena

Käytettyjä laskettelusuksia haettiin pelkästään viime sunnuntaina 5 500 kertaa

Suomen eteläisen puoliskon talveton talvi on muokannut suomalaisten talviurheiluvälinekulutusta erikoisesti. Uudet välineet ja tamineet jäävät nyt kauppojen hyllyille, mutta suomalaisten kiinnostus käytettyjä talviurheiluvälineitä kohtaan on vilkasta. Asia selviää Suomen suosituimman kauppapaikan Tori.fi:n tilastoista. Tammikuu oli käytettyjen talviurheiluvälineiden osalta aktiivisin kuukausi vuoteen ja viime sunnuntai vilkkain vuorokausi välinekaupassa tänä talvena. Laskettelusuksia haettiin 5 500 kertaa, lumilautaa 4 600 kertaa ja yleisesti suksia 4 000 kertaa. Luvut ovat kymmeniä prosentteja suurempia kuin esimerkiksi äskettäin joulukuussa.

Suomen eteläisen puoliskon talveton talvi on aiheuttanut erikoisen ilmiön myös talviurheiluvälineiden kaupassa. Uutta tavaraa myyvät liikkeet sekä alan järjestö Muoti- ja urheilukauppa ry ovat kertoneet julkisuuteen loputtoman syksyn näkyneen niin, että suomalaiset ovat jättäneet tavanomaiset urheiluvälinehankinnat tekemättä. Tavara on siis jäänyt kauppojen hyllyille.

Kuitenkin käytettyjen urheiluvälineiden osalta alkuvuosi on ollut vilkas. Suosituimpien varusteiden eli laskettelusuksien, murtomaahiihtosuksien ja lumilautojen menekki oli viime sunnuntaina kiivaampaa kuin kertaakaan sitten viime vuoden tammikuun. Asia selviää Suomen suosituimman kauppapaikan Tori.fi:n tilastoista. Laskettelusuksia haettiin vuorokauden aikana peräti 5 500 kertaa ja lumilautaa 4 600 kertaa. Yleispätevästi suksia haettiin samana sunnuntaina 4 000 kertaa.

– Tämä on erikoinen ilmiö. Vaikka sää on mikä on, kulunut tammikuu oli talviurheiluvälineiden osalta vilkkaampi kuin mikään kuukausi sitten viime vuoden tammikuun. Tammi- ja helmikuun lukemat ovat kymmeniä prosentteja suurempia kuin esimerkiksi äskettäin joulukuussa. Ja kiinnostus on vieläpä jatkunut nousevana helmikuulle. Se olisi harvinaista niin sanottuna normaalinakin vuonna, Tori.fi:n markkinointipäällikkö Laura Kuusela kertoo ja jatkaa:

– Suomalaisten toive lumesta ei selkeästi ole talvilomien lähestyessä ehtynyt. Suomen pohjoispuoliskolla ja ulkomailla on toki tarjolla lunta nytkin. Tammikuu on tavanomaisestikin vilkkain talviurheiluvarusteiden hankkimiskuukausi, mutta räikeä ero uuden tavaran kaupan ja käytetyn tavaran kaupan välillä on poikkeuksellista.

Suksihauista noin puolet kohdistuu murtomaahiihtosuksiin. Tammikuun neljänneksi kiinnostavin liikuntavälinehaku oli monot, jotka kiinnostivat keskimäärin noin 1 350 kertaa per vuorokausi. Kokonaispainotuksen voi sanoa olevan laskettelussa ja lumilautailussa, mikä onkin tavanomaista.

Maalivahdin varusteet ovat erityinen detalji

Hakujen määrät ovat huomattavia, sillä Urheilu ja vapaa-aika on ollut viime viikot koko kauppapaikan neljänneksi suosituin osasto. Siellä käy vilkkaimmilla viikoilla yhteensä noin 140 000 kävijää ja sinne ladattiin viime vuonna keskimäärin 3755 ilmoitusta viikoittain. Tämän vuoden ensimmäisellä viikolla urheilu- ja vapaa-aikailmoituksia ladattiin yli 10 500.

Tori.fi:n kolme suurinta kategoriaa ovat Vaatteet ja kengät, Asunnot ja Sisustus ja huonekalut. Koko kauppapaikan volyymi on 2,4 miljoonaa eri kävijää kuukausittain ja viime vuonna yhteensä 11,5 miljoonaa ladattua ilmoitusta.

Viime vuoden tammikuu oli Tori.fi:n Urheilu ja vapaa-aika -osion kaikkien aikojen vilkkain kuukausi. Sentään sellainen ei nyt toistu. Viime vuoden tammikuun aktiivisimmalla viikolla osioon ladattiin 16 400 ilmoitusta.

– Erityisenä detaljina maalivahdin varusteet ovat tällä hetkellä huomattavan haettuja. Ne olivat tammikuussa viidenneksi haetuimpia talviliikuntavälineitä. Siinä lienee paljon sattumaa, mutta myös sitä, että ne ovat jääpalloilulajeissa hintavimpia varusteita. Siksi varsinkin niitä etsitään käytettynä. Syksyisestä talvesta huolimatta, Kuusela toteaa.

Lisätietoja:
Laura Kuusela
Tori.fi, markkinointipäällikkö
laura.kuusela@tori.fi