Tori.fi on Suomen vilkkain C2C-kauppapaikka ja kasvussa koko ajan.

Tori.fi kasvoi 60 % vuoden 2014 aikana

– Uutta ja käytettyä yhdistävän hybridikuluttamisen trendi ja autot kirittivät Torin kasvua

Suomen suosituimmaksi verkon kauppapaikaksi noussut Tori.fi kasvatti suosiotaan vuonna 2014. Torissa vieraili keskimäärin 1,2 miljoonaa eri kävijää joka kuukausi. Yhteensä Torissa käytiin 162 miljoonaa kertaa, mikä on 45 prosenttia enemmän kuin vuonna 2013.

Ilmoituksia Toriin jätettiin vuonna 2014 yhteensä 5,6 miljoonaa. Ilmoitusten kokonaismäärä kasvoi lähes 60 prosenttia vuoteen 2013 verrattuna. Väkevintä kasvu oli autoilmoituksissa, joiden määrä kasvoi vuodessa 106 prosenttia.

“Kotitalouksien tavara kiertää jo Torissa, joten on luonnollista että viime vuoden aikana Torista kasvoi myös Suomen suurin yksityisilmoittajien autosivusto”, Torin toimitusjohtaja Jussi Lystimäki sanoo.

Sivulatauksien määrässä Tori sijoittuu suomalaisten nettisivustojen top-3:en heti iltapäivälehtien jälkeen. Tabletti- ja mobiililiikenne ylittää jo miljoonan viikkokäynnin rajapyykin.

Torin suosituimmat myytävät löytyvät kodin piiristä: sisustus ja huonekalut, vaatteet ja kengät sekä lastentarvikkeet ja lelut muodostivat yli puolet Torin 5,6 miljoonasta ilmoituksesta vuonna 2014.

Uutta ja käytettyä yhdistävä kuluttaminen yleistynyt

Tavalliset kuluttajat kaikista tuloluokista Helsingistä Lappiin selailevat ja ostavat verkosta rinnan käytettyä ja uutta.

“Suomalaisten kuluttaminen on muuttunut radikaalisti. Käytettyä ei enää osteta pelkästään rahapulassa tai ekologisista syistä. On esimerkiksi hyvin tavallista ostaa vaikkapa käytetty auto, mutta siihen uudet renkaat. Tai käytetyt laskettelusukset, mutta uusi kypärä. Tällainen uutta ja käytettyä yhdistävä hybridikuluttaminen käy järkeen, siksi siitä on tullut valtavirtaa”, Jussi Lystimäki arvioi.

Torin tuoreesta käyttäjätutkimuksesta selviää, että kolmasosa käyttäjistä on lapsiperheitä. Isoin yksittäinen ryhmä ovat keskituloiset, kahden hengen taloudessa asuvat yli 35-vuotiaat.

Haussa kaikkea maan ja taivaan väliltä

Suosituimmat hakutermit, ’sohva’, ’lipasto’, ’vuodesohva’ ja ’vaatekaappi’ pitävät pintansa vuodesta toiseen. Selkeää nousua hakutilastoissa on havaittavissa laatuvaatemerkkien kohdalla. Suosittuja ovat esimerkiksi Desigual, Ted Baker, Michael Kors, Minna Parikka, Hollister, Tiger of Sweden ja Vans.

“Laskimme, että viime vuonna ostettavaa etsittiin Torista noin 4,4 miljoonalla eri hakutermillä. Haut heijastavat myös aikaa: esimerkiksi kun ajokortin opetuslupien hinta viime vuonna laski, ampaisi hakutermi ‘opetuspoljin’ heti nousuun”, Lystimäki kertoo.

  • Tori.fi vuonna 2014 – lyhyesti
  • Yli 162 miljoonaa käyntiä vuodessa
  • 1,2 miljoonaa eri kävijää kuukaudessa keskimäärin vuonna 2014 (Lähde: ComScore)
  • Sivulatauksissa Tori.fi on top-3-sivusto Suomen web-sivustojen viikkoluvuissa (TNS Metrix)
  • Eri kävijöiden määrässä Tori.fi on top-5-sivusto Suomen web-sivustojen viikkoluvuissa (TNS Metrix)
  • 5,6 miljoonaa myynti- ja ostoilmoitusta, joista 86 % yksityisten ihmisten jättämiä
  • Ilmoitusten pyyntihintojen summa mitataan vuositasolla miljardeissa euroissa
    Käytön määrä on verrattavissa siihen, että keskimäärin jokainen suomalainen online-käyttäjä vieraili Torissa viime vuonna 45 kertaa, eli miltei viikoittain.

 

Infograafit

Torin vuosi 2014 -graafi
Torin kävijät -graafi
Suomalaiset ovat hybridikuluttajia -graafi

 

Lisätietoa

Jussi Lystimäki, toimitusjohtaja
puh. 040 549 3218