Joululahjoissa eivät kohtaa antajien luulot ja saajien näkemykset
86 prosenttia suomalaisista ei karsasta käytettyjä joululahjoja
Suomalaisten suhtautuminen käytettyyn tavaraan joululahjana muuttuu sen mukaan, antavatko vai saavatko he lahjan. Se hidastaa käytettyjen joululahjojen yleistymistä. Hidaste on paljon enemmän antajien mielikuvissa kuin saajien näkemyksissä. 86 prosenttia suomalaisista suhtautuu myönteisesti tai neutraalisti käytetyn joululahjan saamiseen. Mutta 53 prosenttia aikuisista ei ole kertaakaan antanut käytettyä joululahjaa ja kymmenen prosenttia ei aio koskaan antaakaan. Toisaalta käytetyt lahjat ovat suosituin keino huomioida ympäristöä jouluna. Koronapandemian talousvaikutukset näkyvät myös joululahjoissa. Joka viidennellä suomalaisella on ylipäätään tänä vuonna tavanomaista vähemmän varaa kuluttaa jouluun ja yli viidennes aikoo ostaa tavanomaista vähemmän lahjoja. Tiedot selviävät Tori.fi:n tekemästä kyselytutkimuksesta. Vastaajia oli 2199.
– Hidaste on selkeästi enemmän antajien mielikuvissa kuin saajien näkemyksissä. 86 prosenttia suomalaisista suhtautuu myönteisesti tai neutraalisti käytetyn joululahjan saamiseen. Toisaalta 53 prosenttia aikuisista ei ole kertaakaan antanut käytettyä joululahjaa ja kymmenen prosenttia ei aio koskaan antaakaan. Eli kun saa lahjan, ei ole niin merkitystä, onko se käytetty vai uusi, mutta kun antaa lahjan, sillä onkin enemmän merkitystä, Tori.fi:n vertaiskauppatuntija Laura Kuusela sanoo.
– Heistä, jotka eivät toistaiseksi ole lahjoittaneet käytettyä, liki joka viides myöntääkin mielikuvaongelman. He eivät ole antaneet käytettyä lahjaksi, koska pelkäävät, että se olisi saajalle pettymys, Kuusela lisää.
Moni kuitenkin näkee käytetyn joululahjan positiivisessa valossa. 47 prosenttia ajattelee käytetyn vihreäksi vaihtoehdoksi ja 25 prosenttia sympaattiseksi. Yli puolet suomalaisista nostaa esiin edullisuuden ja taloudellisuuden.
– Syyt olla antamatta käytettyä tavaraa lahjaksi ovat tietysti moninaiset. Pelko vastaanottajan pettymyksestä on yksi. Hienoisesti yleisin syy sille, ettei ole antanut käytettyä joululahjaksi, on se, ettei ole löytänyt sopivaa annettavaa. Se on seikka, jossa vertaiskauppa voi yhä kehittyä, Kuusela toteaa.
Tiedot selviävät Tori.fi:n lokakuussa tekemän kyselytutkimuksen vastauksista. Vastaajia oli 2199. Tori.fi teki viime vuonna vastaavan kyselytutkimuksen, jonka vastaukset ovat vertailukelpoisia tämän vuoden vastausten kanssa.
Yli joka kolmas ei muuta jouluaan koronan takia
Kun suomalainen hankkii joululahjaa, tärkeintä ei suinkaan ole kohteen toive, vaan lahjan tarpeellisuus. Se kerrottiin tärkeimmäksi tekijäksi sekä viime että tänä vuonna.
Koronapandemian talousvaikutukset näkyvät tänä vuonna myös joululahjoissa. Joka viidennellä suomalaisella on ylipäätään tänä vuonna tavanomaista vähemmän varaa kuluttaa jouluun ja reilu viidennes aikoo ostaa tavanomaista vähemmän lahjoja.
– Korona näkyy joulukaupassakin. Joka kolmas kaihtaa kaupoissa käymistä ja 17 prosenttia ostaa nyt lahjoja aiempaa enemmän verkosta. Tosin yli kolmannes suomalaisista viettää tänä vuonna joulua ihan yhtälailla kuin muulloinkin. Kun huomioi tartuntariskit ja maassa vallitsevat ohjeistukset, se ei ole pelkästään myönteinen uutinen, Kuusela kommentoi.
Joka neljäs iloitsee, kun koronan takia ei tarvitse nähdä sukulaisia
40 prosenttia viettää nyt joulun tavanomaista pienemmällä porukalla. 60 prosenttia viettää tavanomaista enemmän aikaa kotonaan, kotimaan- ja ulkomaanmatkailun sijaan.
– Liki neljännes iloitsee siitä, että tänä jouluna voi hyvällä syyllä tehdä, mitä haluaa. Velvollisuudentunnon tai tottumuksen vuoksi joulunviettoon sisältyvien asioiden sijaan. 34 prosenttia on tyytyväinen tavanomaista pienempiin joulukuluihin ja joka kolmas vapautuneeseen aikaan, jonka voi käyttää kotona rästiin jääneisiin puuhiin, Kuusela kertoo.
Yleisimmin koronajoulun positiiviseksi puoleksi mainitaan tavanomaista vähäisempi joulustressi. 36 prosenttia suomalaisista kokee niin. Neljäsosa ajattelee korona vaikuttavan jouluun sillä tavalla myönteisesti, että nyt on hyvä syy olla tapaamatta sukulaisia.
Vuoden käytetty joululahja 2020
Vertaiskauppa lukeutuu korona-ajan kasvuilmiöihin. Suomalaisen vertaiskaupan keskuksen Tori.fi:n käyttäminen on ollut ennätyksellistä. Tori.fi:ä on käyttänyt tänä vuonna päivittäin keskimäärin noin 308 000 yksittäistä käyttäjää. Se on 24 prosenttia enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Palvelussa vierailtiin tammikuun alun ja joulukuun alun välissä yhteensä 395 723 135 kertaa. Eli keskimäärin 832 kertaa jokaisen minuutin aikana. Siinä on kasvua viime vuodesta 31 prosenttia.
Tori.fi kampanjoi kestävämmän joulun eteen Kaikille hyvä lahja -joulukampanjallaan. Kampanjan suojelija on itse Joulupukki. Virallinen kumppani on Joulupukkisäätiö.
Osana Kaikille hyvä lahja -kampanjaa Tori.fi:n käyttäjät valitsevat historian toisen Vuoden käytetyn joululahjan. Suomen ensimmäinen Käytetty joululahja valittiin viime vuonna. Se oli Artekin jakkara. Vuoden käytetty joululahja 2020 julkistetaan joulukuun 15. päivä. Valintaäänestys on meneillään Tori.fi:ssä.
Lisätietoja:
Laura Kuusela
Tori.fi, vertaiskauppatuntija
laura.kuusela@tori.fi