Tori.fi on Suomen vilkkain C2C-kauppapaikka ja kasvussa koko ajan.

Joulupukki kehottaa ilmastoystävällisempään jouluun: ”Hyvä viikko aloittaa fiksu kuluttaminen”

Joka kolmas suomalainen ei huomioi jouluna ympäristöasioita

 

Joulupukki on nyt tärkeällä asialla. Hän kehottaa kaikkia kestävämpään joulunviettoon. Hänen toiveensa on, että joulun on aika tulla osaksi kestävän kehityksen kulttuurinmuutosta. Pienet asiat auttaisivat pienentämään joulunvieton ympäristökuormaa ja osaltaan turvaamaan terve ilmasto tuleville sukupolville. Fiksua kuluttamista edistääkseen Joulupukki ryhtyy Kaikille hyvä lahja -kampanjan suojelijaksi. Tori.fi:n kampanjan sanoma on, että käytetty tavara on ympäristöystävällinen, fiksu, edullinen ja laadukas vaihtoehto, eikä käytettyyn joululahjaan tarvitse liittää nolouden tai tökeryyden leimaa. Tori.fi:n tekemän kyselytutkimuksen mukaan kolmasosa suomalaisista ei huomioi ympäristöasioita jouluna. Joulun takia koetun ilmastoahdistuksen määrä on vähentynyt viime vuodesta. Tori.fi palkitsee tänäkin vuonna Vuoden käytetyn joululahjan.

Joulupukilla on painavaa asiaa. Hän kehottaa kaikkia yhteiselle asialle myös joulunaikaan.

– Joulua tulisi miettiä hieman uusiksi. Se on aika sanoa ääneen. Joulun on kehityttävä ilmaston ja ympäristön kannalta kestävämpään suuntaan. Kun vuosittain kiertää maapallon, muutoksen välttämättömyyden kyllä näkee. Jos ei jouluna ole lunta oli aiemmin niin erikoista, että siitä tehtiin laulu, Joulupukki miettii.

Fiksu kuluttaminen ja kestävä kehitys ovat nykyään laajalti esillä yhteiskunnassa, mutta joulu on tässä mielessä yksi viimeisistä saarekkeista. Se on vuoden kiihkein kulutusjuhla, joka kiihdyttää uuden tavaran tuotantoa ja jätekertymää.

– Minulle, jos kenelle, joulu on rakas. Tärkein viesti on, ettei jouluakaan tarvitse mullistaa. Pienet asiat auttaisivat paljon. Lahjat voivat olla käytettyjä ja samalla toivottuja sekä laadukkaita. Se on Joulupukin lahjatoive, pukki sanoo ja lisää:

– Nyt eletään päiviä, jolloin jouluun valmistautumista aloitellaan. Tämä on hyvä viikko aloittaa fiksu kuluttaminen.

Kaikille hyvä lahja

Tänä vuonna Joulupukilla on tavanomaistakin erityisempi rooli. Hän on muun kiireensä ohella Tori.fi:n Kaikille hyvä lahja -kampanjan suojelija. Kampanja alkoi maanantaina ja jatkuu jouluun saakka.

– Käytetty joululahja on kaikille, siis koko maailmalle, hyvä lahja. Jos on ajatuksia, että käytetty tavara olisi nolo tai tahditon joululahja, sellainen ajattelu kannattaa sivuuttaa. Koko kuluttaminen on välttämättömän muutoksen keskellä ja joulun on aika tulla osaksi kehitystä, Joulupukki toteaa. 

– Vaatimus vasta valmistetuista uusista lahjoistahan on oikeastaan varsin tuore. Ei pukki entisaikaan juuri muita lahjoja jakanutkaan kuin käytettyjä. Tontuillakin oli silloin rennompaa. Ei tarvinnut joka vuosi uusia käsikonsoleita kolvata, Joulupukki jatkaa.

Joulupukin takana on Joulupukkisäätiö, joka hallinnoi yksinoikeudella Santa Claus Finland -tuotemerkkiä.

Kaikille hyvä lahja -kampanjan ydin ovat käytetyt joululahjat. Kampanjassa puhutaan niiden puolesta laajasti sosiaalisessa mediassa ja mainonnassa. Tori.fi palkitsee historian toisen Vuoden käytetyn joululahjan. Vuoden käytetty joululahja 2020 julkistetaan joulukuun 15. päivä. Valintaäänestys on meneillään Tori.fi:ssä.

Suomen ensimmäinen Käytetty joululahja valittiin viime vuonna. Se oli Artekin jakkara.

Joulun ilmastoahdistus on vähentynyt

Kolmasosa suomalaisista ei huomioi lainkaan ympäristöasioita valmistellessaan joulunviettoaan.

– 68 prosenttia suomalaisista haluaa säästää ympäristöä joulunakin. Lahjat ovat siinä isossa roolissa. Käytettyjen joululahjojen antaminen on jo suosituin keino. 34 prosenttia heistä on alkanut jakaa käytettyjäkin joululahjoja. 13 prosenttia antaa vain aineettomia lahjoja. 18 prosenttia on luopunut joululahjojen antamisesta, Tori.fi:n vertaiskauppatuntija Laura Kuusela kertoo.

Luvut selviävät Tori.fi:n lokakuussa tekemän kyselytutkimuksen vastauksista. Vastaajia oli 2199. Tori.fi teki vastaavan kyselytutkimuksen viime vuonna.

Perustason vastuullisuus on kasvussa, sillä viime vuonna 40 prosenttia sanoi, ettei huomioi ympäristöasioita jouluna. Toisaalta viime vuonna 13 prosenttia suomalaisista ilmoitti kokevansa ilmastoahdistusta joulun takia. Nyt vastaava lukema on yhdeksän prosenttia.

– Se on hienoa, että ahdistuneisuus ei ole ainakaan kasvussa. On ymmärrettävää, että nykyinen tapamme viettää joulua voi synnyttää ahdistusta, kun ilmastotilanne on kuitenkin kaikkien tiedossa. Mutta joulu on ilon juhla. Voimme kehittää sitä kestävään suuntaan, jolloin kaikkien on helppoa iloita joulusta. Annetaan siksi kaikille hyvä lahja, Kuusela päättää.

Lisätietoja:

Laura Kuusela
Tori.fi, vertaiskauppatuntija
laurak@tori.fi