Tori.fi on Suomen vilkkain C2C-kauppapaikka ja kasvussa koko ajan.

Korona sai suomalaiset siivoamaan komeroitaan – vertaisverkkokauppa kasvaa nyt hurjaa vauhtia

Koronaviruksen aiheuttama kotoilu on villiinnyttänyt suomalaiset siivoamaan komeroitaan ja myymään pois tarpeetonta tavaraa netissä. Tämä ilmenee Tori.fin ja Postin tilastoista.

Postin kuluttajalta kuluttajalle lähetettyjen pakettien määrät ovat huhti-toukokuussa kasvaneet lähes 70 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna.

Tori.fin käyttö kasvoi toukokuussa 30 prosenttia viime vuoden toukokuuhun verrattuna. Ennätyksiä rikottiin muun muassa sunnuntaina 17.5., jolloin Torissa vierailtiin 1,5 miljoonaa kertaa ja siellä tehtiin 20 000 kauppaa. Kaikkiaan Tori.fissä tehtiin toukokuun aikana puoli miljoonaa yksityisten henkilöiden välistä kauppaa.

“Kasvu oli jo viime vuonna voimakasta, mutta nyt korona on kiihdyttänyt vertaiskauppaa entisestään. Ympäristön kannalta tämä on hyvä uutinen, sillä aina kun ihmiset ostavat käytettyä, uusi tavara jää hankkimatta ja valmistamatta”, sanoo Tori.fin vertaiskauppatuntija Laura Kuusela.

Parhaiten Torissa käyvät kaupaksi tunnetut brändit. Toukokuussa palvelun haetuin sana oli Marimekko. Toiseksi haetuin oli Lidl, koska Lidl julkaisi toukokuussa paljon julkisuudessa näkyneet tennarinsa. Vuonna 2019 Torissa myytiin yhteensä 2,6 miljoonaa eri vaatetta tai kenkäparia. Niiden kierrätys säästi 17 000 tonnia hiilidioksidipäästöjä (CO2e).

“Laadukas tavara säilyttää arvonsa. Vertaisverkkokaupassa on helpointa myydä tuotteita, joissa on laadukas materiaali ja jotka on kestävästi valmistettu sekä helppo postittaa. Esimerkiksi vaatteita on helppo lähettää, koska ne voidaan pakata vaikka kiinni teipattuun muovipussiin”, Laura Kuusela kertoo.

Verkkokaupan buumi näkyy myös Postissa. Posti arvioi, että lisääntyneen vapaa-ajan lisäksi myös koronaviruksen aiheuttama taantuma näkyy siinä, että ihmiset ostavat yhä enemmän myös käytettyä.

“Kuluttajilta kuluttajille myytävien pakettien suosio näkyy selvästi logistiikkakeskusten lähetysvirrassa. Kauppojen pakettien seassa näkyy entistä enemmän erilaisia kierrätyspakkauksia”, kertoo Postin sähköisistä kuluttajapalveluista vastaava johtaja Timo Korander.

Laadukkaita tavaroita myydään ja ostetaan myös omaa asuinaluetta laajemmalla alueella. Esimerkiksi Postin ja Tori.fin lokakuussa 2019 lanseeraaman Tori-paketin myynti kasvanut kevään aikana 50 prosenttia. Tilastoista näkyy, että sitä on lähetetty tasaisesti eri puolilta Suomea kaikkialle Suomeen.

Lisätietoja:
Laura Kuusela
Tori.fi, Markkinointijohtaja
laurak@tori.fi