Tori.fi on Suomen vilkkain C2C-kauppapaikka ja kasvussa koko ajan.

Koronakriisi saa suomalaiset käymään kauppaa – Tori.fi:ssä ennätysviikot

750 000 suomalaista kävi pääsiäisenä 5 miljoonaa kertaa Tori.fi:ssä 

Korona-aika on saanut suomalaiset vertaiskauppaamaan. Viime viikot ovat olleet Tori.fi:ssä ennätyksellisen vilkkaita. Neljän pääsiäispäivän aikana Tori.fi:ssä vieraili liki 750 000 yksittäistä kävijää eli 13,6 prosenttia Suomen väestöstä. Se on enemmän kuin koskaan aiemmin kauppapaikan historiassa. Palvelussa vierailtiin pääsiäisen aikana 5 miljoonaa kertaa eli keskimäärin 1,25 miljoonaa kertaa vuorokaudessa. Koko huhtikuu on ollut 29 prosenttia vilkkaampi kuin vuosi sitten. Suosiosta osansa sai myös THL, joka on hyödyntänyt Tori.fi:ä tiedotuskanavanaan koronakriisin aikana. Toisaalta palvelun yritysmyynnissä näkyvät kriisin yleiset talousvaikutukset.

Tori.fi:llä on ollut viime viikkoina ennätyksellisen paljon käyttäjiä. Eritoten pääsiäisen aika oli kauppapaikassa historiallisen vilkas. Neljän vuorokauden aikana – perjantaista maanantaihin – Tori.fi:ssä vieraili liki 750 000 yksittäistä kävijää. Se on 13,6 prosenttia Suomen väestöstä. Vierailuja tehtiin yhteensä 5 miljoonaa eli keskimäärin 1,25 miljoonaa vuorokaudessa. 

Palvelulla oli tänä pääsiäisenä käyttäjiä enemmän kuin koskaan aiemmin sen 11-vuotisessa historiassa.

– Kevät ja pääsiäinen ovat aina aktiivista aikaa vertaiskaupassa, mutta kyllähän nyt vaikuttaa poikkeustila. Me kaikki olemme nyt paljon kotona. Harrastukset ja kyläilyt ovat paussilla. Se on innostanut suomalaiset ostamaan, myymään ja antamaan, Tori.fi:n markkinointipäällikkö Laura Kuusela kertoo.

Mennyt pääsiäinen oli kauppapaikassa 36 prosenttia vilkkaampi kuin viime vuoden pääsiäinen. 2. pääsiäispäivä 13.4. oli oikea superpäivä, sillä silloin palvelussa vierailtiin 1,4 miljoonaa kertaa. Kauppoja tehtiin 17 000 eli vuorokauden ajan keskimäärin 11 kauppaa per minuutti.

Koko huhtikuussa – joka on kokonaisuutena ollut nyt koronakriisin aikaa – palvelua on käytetty 29 prosenttia enemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna. Käyntien vuorokausikeskiarvo on 1,14 miljoonaa.

– Tämän ennätystehtailun aikana eniten suosiotaan ovat nostaneet piha ja puutarha, polkupyörät, veneet, veneiden osat, mökit, tontit ja lastenvaatteet. Eli ulkoilu painottuu eri muodoissa. Eiköhän siinä näy sekä kevät että koronakriisiharrasteet. Suomalaisethan ulkoilevat nyt niin että kansallispuistot ruuhkautuvat, Kuusela sanoo.

THL tavoitti päivittäin noin 32 500 suomalaista

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL alkoi maaliskuun puolivälissä hyödyntää Tori.fi:ä viestintä- ja tiedotuskanavanaan. Tori.fi antoi verkkosivustonsa ja mobiilisovelluksena näkyvyystilat maksutta THL:n vapaaseen käyttöön.

20.3.–13.4. THL tavoitti palvelun kautta liki 744 000 suomalaista. Eli keskimäärin vuorokaudessa vajaat 32 500 kansalaista. THL luonnollisesti hyödynsi Tori.fi:ä koronakriisiviestintään; ohjeistuksiin ja uutisiin.

Myös Suomen Punainen Risti ja Diabetesliitto ovat viime viikkoina hyödyntäneet kauppapaikkaa viestintäkanavanaan maksuttomasti.

Yrityksille ennennäkemättömät mahdollisuudet

Toki koronakriisillä on myös Tori.fi:hin kielteisiä vaikutuksia. Vaikka sekä yksittäisten käyttäjien että vierailujen määrä palvelussa on ennätystasolla, yritysmyynnissä on hidastumista. Se tarkoittaa palveluun omana osanaan kuuluvia muiden yritysten shop-in-shopeja ja mainosnäkyvyyttä.

– Ihmiset käyttävät tällä hetkellä verkkoa ja sen alustoja enemmän kuin ehkä koskaan, mikä tarkoittaa, että on tavoitettavissa suuria massoja. Mutta kun koronakriisi on vaikeuttanut liiketoimintaa, moni yritys on ymmärrettävästikin varovainen. Mahdollisuuksia nyt kyllä on tarjolla, Kuusela pohtii.

Tori.fi on Suomen suosituin kauppapaikka. Palvelussa vierailee kuukausittain 2,4 miljoonaa yksittäistä kävijää. Viime vuonna yksittäisiä vierailuja kertyi yhteensä 330 miljoonaa ja ilmoituksia jätettiin 11,5 miljoonaa kappaletta.

Lisätietoja:
Laura Kuusela
Tori.fi, markkinointipäällikkö
laura.kuusela@tori.fi