Tori.fi on Suomen vilkkain C2C-kauppapaikka ja kasvussa koko ajan.

Koronan luoma pihatrendi näkyy nyt ennennäkemättömänä pihakalustebuumina

Tori.fi:stä etsitään nyt pihasisustusta 50 prosenttia vilkkaammin kuin viime vuonna

Suomessa riehuu ennennäkemätön pihakalustebuumi. Koronapandemian aiheuttamat rajoitukset ovat pitäneet pihallisten talojen ja asuntojen kysynnän asuntomarkkinoilla korkealla jo kuukausia. Se näkyy nyt pihakalusteiden kovana menekkinä. Tori.fi:ssä Pihakalusteet ja grillit -tuotekategorian ilmoituksia on tänä keväänä luettu 50 prosenttia enemmän kuin viime keväänä. Viime viikolla Tori.fi:stä katseltiin pihakalusteita ja grillejä yhteensä miljoona kertaa. Pihabuumi näkyy myös pihakalusteiden tarjonnassa. Edellisten neljän viikon aikana Tori.fi:hin ladattujen pihakalusteilmoitusten määrä on ollut kaksinkertainen verrattuna viime vuoden vastaaviin viikkoihin. Buumia selittävät koronaseurausten lisäksi lumien varsin nopea sulaminen Etelä-Suomessa ja pääsiäiselle osunut aurinkoinen sää.

Koronapandemian aiheuttamat rajoitukset ovat saaneet suomalaiset panostamaan pihallisiin asuntoihin ja se näkyy nyt ennennäkemättömänä pihakalustebuumina. Pandemia on vienyt muuttoliikettä poispäin keskusta-alueilta ja monien harrastusten taukoaminen on lisännyt kotona vietettävän vapaa-ajan määrää. Asuntomarkkinoilla pihallisten talojen ja asuntojen kysyntä on ollut korkealla jo kuukausia.

Tämä näkyy nyt pihakalusteiden menekissä. Tori.fi:ssä Pihakalusteet ja grillit -tuotekategorian ilmoituksia on tänä keväänä luettu 50 prosenttia enemmän kuin viime keväänä. Viime kevään lukemat rikkoivat silloisia ennätyksiä.

Viime viikolla Tori.fi:stä katseltiin pihakalusteita ja grillejä yhteensä miljoona kertaa.

– Pihanlaiton suosio on täysin ennennäkemättömällä tasolla. Piha ja puutarha halutaan kalustaa mukavaksi ajanviettopaikaksi. Pihalle ei nyt ole niinkään sijaa vaikkapa pihanhoitokoneille tai perinteiselle puutarhakeinulle, vaan viisi suosituinta hakusanaa kategoriassa ovat olleet tällä sesongilla pihakalusteet, pöytä, sohva, Weber ja kasvihuone, Tori.fi:n vertaiskauppatuntija Laura Kuusela kertoo.

– Voi siis sanoa, että Weber-grilli on tällä hetkellä pihakalusteiden vertaiskauppamarkkinan halutuin brändi, Kuusela lisää.

Pihakalusteet on tällä hetkellä Tori.fi:n neljänneksi suosituin tuotekategoria ikisuosikkien Sisustuksen ja huonekalujen ja Vaateiden ja kenkien sekä toisen kevätbuumin polkupyörien jälkeen.

Myyjän markkinat

Pihabuumi näkyy myös pihakalusteiden tarjonnassa. Tori.fi:ssä on julkaistu pihan- ja puutarhanhoitoon liittyviä ilmoituksia tänä vuonna toistaiseksi 55 prosenttia enemmän vastaavaan aikaan viime vuonna. Pihakalusteissa ilmoitusmäärän kasvu on ollut vielä suurempaa. Koko vuonna pihakalusteista on ilmoitettu 60 prosenttia useammin kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Edellisten neljän viikon aikana Tori.fi:hin ladattujen pihakalusteilmoitusten määrä on ollut kaksinkertainen verrattuna viime vuoden vastaaviin viikkoihin.

– Jos varastossa pölyyntyy pihakalusteita, nyt on otollinen aika myydä. Vaikka buumi koskee myös myynti-ilmoittelua, mutta kyllä nyt on niin sanotut myyjän markkinat, Kuusela toteaa.

Piha- ja puutarhasesonki alkoi Tori.fi:ssä tänä vuonna maaliskuun puolivälissä, mikä on tavanomaista. Asuntomarkkinoihin ja kotoiluun kiinnittyvän pihabuumin lisäksi aktiivisuutta Tori.fi:ssä selittävät lumien varsin nopea sulaminen Etelä-Suomessa ja pääsiäiselle osunut aurinkoinen sää. Pääsiäinen on yleensä keskeinen kevään pihanhoitosesongin kiihdyttäjä, koska ihmisillä on silloin vapaapäivinä aikaa.

Päästösäästöjä Heinolan verran

Tori.fi mittaa vuosittain ympäristövaikutuksensa ulkopuolisella tutkimuksella. Ympäristövaikutus tarkoittaa sitä määrää hiilidioksidipäästöjä, joita ei syntynyt, koska suomalaiset hankkivat ja hyödynsivät käytettyä tavaraa uuden ostamisen sijaan. Viime vuonna nämä päästösäästöt kasvoivat vuodesta 2019 20 prosenttia. 

Viime vuonna suomalaiset säästivät 195 000 tonnia hiilidioksidipäästöjä. Vuonna 2019 määrä oli 162 000 tonnia.

195 000 tonnia hiilidioksidipäästöjä vastaa keskimäärin 19 000 suomalaisen vuosittain aiheuttamaa päästömäärää. Tori.fi:n käyttäjät siis säästivät viime vuonna käytetyn tavaran kaupallaan hiilidioksidipäästöjä yhden Heinolan, Pietarsaaren tai Naantalin verran. Pihakalusteiden osalta säästöä kertyi viime vuonna 443 tonnia hiilidioksidipäästöjä.

Tori.fi-palvelua käyttää kuukausittain keskimäärin 3 miljoonaa ihmistä.

Lisätietoja:
Laura Kuusela
Tori.fi, vertaiskauppatuntija
laura.kuusela@tori.fi