Tori.fi on Suomen vilkkain C2C-kauppapaikka ja kasvussa koko ajan.

Kysely: Tällainen on tyypillinen vertaiskauppaa käyvä suomalainen

80 prosenttia Suomen kotitalouksista kävi viime vuonna vertaiskauppaa 

Tilastokeskus tutki, että 80 prosenttia Suomen kotitalouksista kävi vuonna 2019 vertaiskauppaa kirpputoreilla joko verkossa tai kivijalkakaupoissa. Nyt Tori.fi selvitti kyselytutkimuksella, millainen on keskimääräinen vertaiskauppaa käyvä suomalainen. Hän on 31–62-vuotias kaupunkilainen, joka on parisuhteessa ja jolla on lapsia. Hän on todennäköisemmin nainen kuin mies. Koulutus on joko ammattikoulusta tai ammattikorkeakoulusta. Tällä hetkellä hän pukeutuu Marimekkoon, uudistaa sisustustaan ja valmistautuu kesäharrasteisiin. Brändeistä häntä kiinnostavat juuri nyt eniten Marimekko, Lidl, Artek, Jopo ja Makita.

80 prosenttia Suomen kotitalouksista kävi vuonna 2019 vertaiskauppaa eli osti tai myi jotain jonkinlaisella kirpputorilla. Asia selviää Tilastokeskuksen toukokuun alussa julkaisemista tutkimustuloksista.

Suomalaisen vertaiskaupan keskus on Tori.fi. Palvelua käyttää kuukausittain 2,4 miljoonaa yksittäistä käyttäjää. Palvelussa vierailtiin viime vuonna yhteensä 330 miljoonaa kertaa ja ilmoituksia ladattiin noin 11,5 miljoonaa. Tori.fi:n käyttäjämäärä on kasvanut taas tänä vuonna selkeästi. Vuorokausikohtainen kävijämääräennätys rikkoontui toukokuun 17. päivänä, jolloin kauppapaikassa vieraili 24 tunnin aikana noin 400 000 kävijää.

Millainen on keskimääräinen vertaiskauppaa käyvä suomalainen? Tori.fi tutki asiaa palvelussaan toteutetulla kyselytutkimuksella. Vastaajia oli 2500.

– Tyypillinen vertaiskauppaaja on 31–62-vuotias kaupunkilainen, joka on parisuhteessa ja jolla on lapsia. Koti on omakotitalossa tai kerrostalossa lähiössä tai kantakaupungissa, mutta ei keskustassa. Hänellä on ajokortti sekä henkilöauto. Hän harrastaa liikuntaa, elokuvia ja lukemista. Hän on 58 prosentin todennäköisyydellä nainen ja 42 prosentin todennäköisyydellä mies. Koulutus on joko ammattikoulusta tai ammattikorkeakoulusta. Vuositulot ovat yleensä 20 000–40 000 euroa. Hän vierailee Torissa vähintään viikoittain, Tori.fi:n vertaiskauppatuntija Laura Kuusela kertoo.

Valtaosin arvomaailmaltaan liberaali

Tyypillinen suomalainen vertaiskauppaaja kokee todennäköisesti arvomaailmansa liberaaliksi, joskin on myös 38-prosenttinen konservatiivisuuden mahdollisuus.

– Tori.fi:stä hän ostaa useammin kuin myy. Hän ostaa yleensä sisustusta, toisinaan elektroniikkaa ja vaatteita tai kenkiä. Kun hän myy, hän myy useimmiten sisustusta tai vaatteita tai kenkiä. Tori.fi on hänelle asioiden hoitamisen ohella paljon myös viihdekäyttöä. Kun hän aikoo hankkia kulutustavaraa, hän aloittaakin etsimisen vertaiskauppapaikasta. Erilaisista elämäntilanteista Tori.fi:n käyttö korostuu perheen kasvaessa ja muuttojen yhteydessä, Kuusela sanoo.

Tilastokeskuksen tuoreen tutkimuksen mukaan käytettyjä huonekaluja ostetaan jo enemmän verkosta kuin kivijalkakaupoista.

Tori.fi:n tutkimuksen mukaan yleisin motivaattori palvelun käyttämiseen on tavaran ostaminen edullisesti eli rahan säästäminen. Lähes yhtä yleinen motivaattori on halu päästä tavarasta eroon. Ekologisuus on pääponnin noin 13 prosentille Tori.fi:n käyttäjistä. Palvelua käytetään aktiivisimmin viikonloppuisin ja iltaisin.

Marimekkoa päällä, sisustus ja kesäharrastukset mielessä

Tori.fi:n tämänhetkisten 100 haetuimman termin perusteella palvelun tyypillinen käyttäjä pukeutuu Marimekkoon ja Lidlin lenkkareihin, sisustaa kovalla tarmolla ja valmistautuu kesäharrasteisiin. Sisustuksesta kiinnostavat eritoten sohvat, lipastot, matot, ruokapöydät ja senkit. Sisustusbrändeistä Artek vetää puoleensa.

Kesällä palvelun tyypillinen käyttäjä aikoo polkupyöräillä, mökkeillä ja pihalle olisi mukavaa saada trampoliini. Polkupyörämalleista kiinnostavat eritoten Jopo ja fatbike. Pihalle kiehtoisi saada myös palju tai kylpytynnyri. Auton peräkärryllekin olisi tarvetta – ehkäpä paljua varten. Kesäiset puhdetyötkin kiinnostavat, sillä kasvihuone, moottorisaha ja traktori mahtuvat hakusanojen 40 suosituimman kärkeen.

– Automerkeistä haetaan juuri nyt eniten BMW:tä ja Volvoa. Ylipäätään haetuimmat brändit ovat nyt Marimekko, Lidl, Artek, Jopo, Makita, PS4, iPhone, Louis Vuitton, Adidas ja Genelec, Kuusela listaa ja jatkaa:

– Mökkibuumi on nyt todella pinnalla. Paikkakunnista – oletettavasti montaa niistä mökkimielessä – haetaan nyt taajimmin Oulua, Rovaniemeä, Kuusamoa, Kuhmoa, Lieksaa, Helsinkiä, Iisalmea, Kuopiota, Tamperetta ja Porvoota. Aika yllättävästi painotus on juuri nyt pohjoisessa.

Jälleen meneillään ennätysvuosi

Viime vuonna Tori.fi:hin ladattujen ilmoitusten määrä kasvoi vuodesta 2018 11 prosenttia. Vierailujen määrä kasvoi 22 prosenttia.

Kuluva vuosi on ollut jälleen ison kasvun aikaa. Tori.fi:ä on käytetty 30 prosenttia enemmän kuin vuonna 2019 vastaavaan hetkeen mennessä. Vuorokausikohtainen ennätys on rikkoutunut vierailujen, ilmoitusten, tehtyjen kauppojen ja yksittäisten käyttäjien määrässä.

Lisätietoja:
Laura Kuusela
Tori.fi, vertaiskauppatuntija
laura.kuusela@tori.fi