Tori.fi on Suomen vilkkain C2C-kauppapaikka ja kasvussa koko ajan.

Nyt aika on, kaikille hyvät kaupat – Tori ja Oikotie aloittavat yhdistymisensä

Suomen suurin markkinapaikka erottautuu ostoaiedatallaan

 

Tori ja Oikotie ilmoittivat heinäkuussa yhdistyvänsä. Nyt yhdistyminen on aloitettu myös konkreettisesti. Kaksi johtavaa suomalaista brändiä muodostavat yhdessä turvallisen ja luotettavan mediaympäristön, jonka ostoaiedata on uniikkia. Suomeen syntyy nyt media-alusta, joka ymmärtää suomalaisten kulutustottumuksia ja -tapoja syvällisemmin kuin tähänastiset toimijat. Markkinoilla on loputtomasti dataa, mutta sen tarkoituksenmukaisuus ja hyödyntämispotentiaali ovat askel pidemmälle. Tori ja Oikotie säilyvät omina erillisinä palveluina ja brändeinä, mutta organisaatio on yhteinen.

Suomalaisen vertaiskaupan keskus Tori ja maan johtava asunto- ja rekrytointipalvelu Oikotie ilmoittivat 16. heinäkuuta yhdistyvänsä. Nyt yhdistyminen on aloitettu myös konkreettisesti. Suomeen syntyy media-alusta, joka ymmärtää suomalaisten kulutustottumuksia ja -tapoja syvällisemmin kuin tähänastiset toimijat.

– Olennaista on ostoaie. Toriin ja Oikotiehen tultaessa on vähintäänkin haave hankinnoista. Tori ja Oikotie ovat läsnä suomalaisten koko elämän mitassa. Siksi meillä on uniikkia ostoaiedataa, jonka päälle voimme rakentaa uudenlaista ja kustannustehokasta targetointia. Yhdistymisemme ansiosta ymmärrämme suomalaisten ostokäyttäytymistä parhaiten Suomessa, Schibsted Suomen toimitusjohtaja Jussi Lystimäki sanoo.

Ostoaie on tärkeä lähtökohta eritoten mittavissa hankinnoissa. Esimerkiksi asunto- ja automyynti-ilmoituksia selatessa taustalla tapaa olla vähintäänkin haave uudesta.

– Keskeistä on intentio, jonka vuoksi kuluttaja kussakin palvelussa vierailee. Markkinoijiin kohdistuu yhä enemmän painetta ymmärtää kuluttajia syvällisesti osatakseen kanavoida markkinoiden tarpeet liiketoiminnan kasvuksi. Tori ja Oikotie tavoittavat joka viikko yli puolet suomalaisista erilaisten ostosten äärellä, niin pienten kuin suurten. Ne auttavat elämän kaikkien tärkeiden päätösten, kuten asuntojen, autojen ja työpaikkojen, kohdalla. Yhdistelmä on Suomessa uniikki, Lystimäki kertoo.

Schibsted Suomi on Torin ja Oikotien yhteinen organisaatio. Kaksi johtavaa suomalaista brändiä muodostavat yhdessä turvallisen ja luotettavan mediaympäristön, joka kerää yhteensä kuukausittain yli 50 miljoonaa vierailua.

Suomesta uutta kasvua

Kuluttajien tavat hankkia tuotteita ja palveluja muuttuvat jatkuvasti. Menestyäkseen markkinoijille on kriittisen tärkeää pysyä kuluttajien pulssilla monipuolista dataa hyödyntäen. On tavoitettava juuri oikealla hetkellä oikealla tavalla oikeassa kontekstissa.

– Dataa on markkinoilla loputon määrä, mutta sen tarkoituksenmukaisuus ja hyödyntämispotentiaali ovat askel pidemmälle kuin silkka datan saatavuus. Se Torin ja Oikotien yhdistyminen nimenomaan on, askel pidemmälle, Lystimäki toteaa.

Torin ja Oikotie yhdistymisessä on kyse siitä, että Schibsted-konserni hakee uutta kasvua investoimalla Suomeen ja keskittymällä sekä yrityksille että kuluttajille suunnattujen palvelujen kehittämiseen.

Kaksi itsenäistä ja erilaista brändiä

Tori ja Oikotie täydentävät toisiaan. Laajuudessaan valtava Tori palvelee suomalaisia sekä pienissä että isoissa tarpeissa. Tori on esimerkiksi maan toiseksi suurin käytettyjen autojen kauppa. Oikotie puolestaan auttaa suomalaisia elämän isoissa päätöksissä ja taitekohdissa kuten asunnon ja työpaikan vaihdossa.

– Oikotie siirtyy Torin mukana uuteen aikaan. Palvelemme mainostajia yhteistarjoomallamme ja olemme vastuullisuuden edelläkävijöitä, markkinapaikkojen ykkönen Suomessa. Oikotien vahvuudet ovat luonnollisesti asunnoissa ja työpaikoissa, Lystimäki kommentoi.

Yhdessä palvelut antavat Suomessa ennennäkemättömiä mahdollisuuksia yleisön kohdennettuun tavoittamiseen. Torissa vierailee kuukausittain noin puolta Suomen väestöstä vastaava määrä yksittäisiä käyttäjiä eli 2,7 miljoonaa eri käyttäjää. Sivustolla vierailtiin viime vuonna yhteensä 330 miljoonaa kertaa ja ilmoituksia luotiin 11,5 miljoonaa. Oikotietä puolestaan käyttää viikoittain yli 1,3 miljoonaa käyttäjää.

– Tori ja Oikotie säilyvät omina erillisinä palveluina ja brändeinä. Käyttäjien kannalta selkeintä niin. Uudet mahdollisuudet kuitenkin näkyvät siten, että pystymme laajentamaan kummankin brändin palvelua ja varsinkin kehittämään uutta, ennennäkemätöntä tarjontaa mainostajille, Lystimäki päättää.

Lisätietoja:
Jussi Lystimäki
Schibsted Suomi, toimitusjohtaja
jussi.lystimaki@schibsted.com

Laura Kuusela
Tori.fi, vertaiskauppatuntija
laura.kuusela@tori.fi