Tori.fi on Suomen vilkkain C2C-kauppapaikka ja kasvussa koko ajan.

Sisustavat suomalaiset haluavat kotimaista designia ja Ikeaa

Suomen suurimmassa huonekalukaupassa Tori.fi:ssä tienataan käytetyllä designilla keskimäärin liki 70 euroa

Kun suomalainen haluaa designia, se on kotimaista. Ilmiö käy ilmi maan suosituimman kauppapaikan Tori.fi:n käyttäjäliikenteestä. Ainoan railon kaavaan tekee ruotsalainen Ikea, jonka mittava tunnettuus edesauttaa sen löydettävyyttä. Suomalaisbrändeistä kärjessä ovat Artek, Marimekko, Pentik ja Lundia.

Käytetyllä designilla tienataan Tori.fi:ssä keskimäärin liki 70 euroa per ilmoitus. Tori.fi:n noin 180 000 huonekalu- ja sisustusilmoituksesta noin kymmenen prosenttia on designia. Suomalaista designia on niistä melkein puolet. Yhteensä Tori.fi:hin ladataan yli kymmenen miljoonaa ilmoitusta vuosittain.

Kun suomalainen haluaa designia, hän haluaa kotimaista. Se selviää Suomen suurimman huonekalukaupan Tori.fi:n käyttäjätilastoista. Käytetyn tavaran vertaiskauppapaikka kasvattaa jatkuvasti suosiotaan designputiikkina.

Haetuin huonekalu- ja sisustustavarabrändi Tori.fi:ssä on suomalainen klassikko Artek. Kolmantena on Marimekko, neljäntenä Pentik ja viidentenä Lundia. Kärkiviisikon ainoa ulkolainen on ruotsalaisjätti Ikea.

– On vähän hassua, että Ikea on Suomessa niin suosittu. Tosin niin se on muuallakin maailmassa, joten tässä emme erotu muista. Tori.fi:n tapauksessa on kyllä huomioitava, että varsinaisen suosion ohella korostuvat tunnettuus ja haettavuus. Palveluun jätetään vuosittain yli kymmenen miljoonaa ilmoitusta ja huonekalu- ja sisustuskauppa on sivuston suosituin alaosasto. Mitä spesifimmällä brändillä haetaan, sitä vaivattomammin haluttu mahdollisesti löytyy. Ja mitä tunnetumpi brändi, sitä todennäköisemmin se tulee tuotteita hakiessa. Siksikin Ikea on hakumäärissä korkealla kotimaisten kanssa, Tori.fi:n markkinointipäällikkö Laura Kuusela kertoo.

Tori.fi:n noin 180 000 huonekalu- ja sisustusilmoituksesta noin kymmenen prosenttia on designia. Suomalaista designia on niistä melkein puolet.

– Se on luontevaa, että suomalainen haluaa suomalaista laatua. Tunnemme ne brändit parhaiten ja ovathan ne suunniteltuja suomalaisille, Kuusela sanoo.

Käytetyllä designilla tienataan keskimäärin liki 70 euroa per tavara

Viimeisimmän vuoden aikana Tori.fi:n läpi menneellä designkaupalla on tienattu keskimäärin 67 euroa per ilmoitus. Myyjän kannalta siitä huomaa, että vaikka kyse on käytetystä tavarasta, designin kohdalla uskaltaa pitää hintaakin.

Huonekalu- ja sisustusilmoituspuolen torittajista 70 prosenttia on naisia ja 30 prosenttia miehiä. He ovat iältään 25–50-vuotiaita.

– Tuo on ikäjakso, jolloin ensinnäkin opiskelut alkavat olla opiskeltu ja työtilanne vakiintuu. Ja toisaalta, jos perhe kasvaa, voi tulla muuttoja ja sitä kautta tarvetta huonekaluille sekä sisustustavaroille, Kuusela toteaa.

Nyt ensimmäisen kerran Habitaressa

Tori.fi on tänä vuonna ensimmäisen kerran mukana Suomen suurimmilla sisustusmessuilla Habitaressa. Sataneliöinen messuosasto on rakennettu kodiksi, jossa on oleskelutila, autotalli ja puutarha.

– Koska kyse käytetystä tavarasta, Tori.fi:ssä jokaisella tavaralla on tarina. Takana on aina historiaa. Siksi Habitare-osastollamme tavarat kertovat tarinansa, Kuusela kuvailee.

Vertaiskaupankäynti on aina ekoteko. Suomalaiset säästävät vuosittain Tori.fi:n kautta kiertävän tavaran kautta luontoa liki 140 000 hiilidioksidipäästötonnilta. Määrä vastaa puolen miljoonan sohvan valmistamista.

– Kun hankkii käytettyä, ostaa tulevaisuutta ja saa menneisyyttä. Tori.fi toivoo kulutustavaran laadukkuutta ja pitkää käyttöikää. Se tarkoittaa usein myös arvokkaita brändejä. Joiden iso myönteinen puoli Tori.fi:ssä on juuri löydettävyys. Ne muistetaan ja niitä on siksi helppoa hakea, Kuusela perustelee.

Tori.fi:n toiseksi suosituin alaosasto on vaatteet ja kengät. Siellä on noin 126 000 ilmoitusta.

Lisätietoja:
Laura Kuusela
Tori.fi, markkinointipäällikkö