Stailisti Maryam Razavi neuvoo kesän ja syksyn kuumat second hand -trendit
90-lukuvillitys jatkuu! Varustaudu pyöräilyshortseilla, pitkillä helmoilla ja beigelläTämä suvi on ylistyslaulu 1990-luvulle. Niin tyylit kuin trenditkin tulevat suoraan 30 vuoden takaa. Laulua laulettiin myös 13.6. Torin kymmenenvuotisjuhlavuoden päätapahtumassa, jonka Suomessa ennennäkemätön second hand -muotinäytös esitteli ajankohtaisimmat trendit. Näytös oli stailistikuuluisuus Maryam Razavin koostama. Hän kertoo, mihin pukeudumme kesällä ja syksyllä 2019. Kesä ja kesätrendit ovat vihdoin täällä. Tämä suvi on ylistyslaulu 1990-luvulle. Varttuneemmat muistavat vuosikymmenen peruselementit: kirkkaat värit, leveät lahkeet, paksupohjaiset tennarit, napapaidat ja isot takit. Noista jalostuvat tämän hetken ajankohtaisimmat. Kauden kuumimmat trendit olivat esillä kesäkuun 13. päivä Helsingin keskustassa, jossa Suomen suurin kauppapaikka Tori järjesti kymmenenvuotisjuhlavuotensa pääjuhlan. Kesän ja syksyn must-tyylit saivat oman second hand -muotinäytöksensä, jonka asut rakensi maankuulu stailisti Maryam Razavi. Kaikki muotinäytöksen asut olivat Torista. – Second hand -muotinäytös oli ihana, Suomessa ennennäkemätön projekti. Mahtavaa olla mukana tekemässä jotain niin ainutlaatuista. Tämä on pioneerityötä kotimaisella vaatealalla. Tiedostavuus sekä kierrätysajattelu ottavat jatkuvasti suurempaa roolia alalla, ja tehokkain keino sen kehityksen nopeuttamiselle ovat jokaisen meidän omat arkiset kulutusvalintamme. Torin vaatetarjonta on valtava, joten valinnanvaraa kyllä riittää, Razavi kertoo. Maryam Razavin viisi kuuminta trendiä, jotka jokainen voi hankkia second handina Pyöräilyshortsit Tämän kesän ehdoton hitti. 1990-luvun sporttinen klassikko on ollut jo tovin tuttu näky muotivaikuttajien asuissa. Pyöräilyshortseja alkaa olla eri mallistoissa jo mitä erilaisempia. Ei siis tarvitse ajatella vain klassisia trikoopöksyjä. Rohkeimmat hankkivat pyöräilyshortsit leopardikuosilla, joka niinikään on nyt nousussa. Bleiserit Klassikko jo 1980-luvulta, mikä aavistuksen rikkoo ysärivillitystä. Bleiserissä voi leikitellä vaikkapa 90-luvulta tutuilla ruutupaitakuoseilla. Bleiseri ja pyöräilyshortsit ovat huipputrendikäs yhdistelmä. Eritoten bleisereitä on runsaasti saatavilla käytettyinä. Kukkamekot Moni on varmasti jo huomannut, että tässä on ehdoton valtatrendi. Kukkaprintti on toki suomalaisten ikisuosikki, mutta nyt se on trendikkäämpi kuin koskaan. Kukkamekkoja saa monenlaisena versiona. Se on jokaiselle pakollinen osa tämän kesän vaatekaappia. Asuun saa halutessaan rouheutta yhdistämällä kukkamekon rankempiin jalkineisiin. Rouheutta lisää vielä ajanpatina, jos valitsee second handin. Maiharit tai bootsit toimivat hyvin. Beige Tämän vuoden ykkösväri on beige. Joskus inhottu, joskus ihailtu väri on herättänyt intohimoja läpi vuosikymmenien. Nyt se on jälleen pinnalla. Beigelle voi rakentaa näyttävyyttä volyymilla – tänä kesänä jopa koko asu saa olla beigeä. Toisaalta esimerkiksi beige puuvillapaita on ihanan kevyt lisä vaatekaappiin. Pitkät takit Nyt nautitaan lämmöstä, mutta kesäiltoina tarvitaan myös pitkää päälle. Tänä kesänä ja syksynä se on todella pitkää. Takkien helmat liehuvat näyttävästi maanrajassa liki materiaalista riippumatta. Jopa nahkatakit ovat nyt pitkiä. Poikkeus säännössä ovat farkkutakit, jotka ovat tavanomaisessa pituudessaan, mutta nekin ylisuurina ja väljillä leikkauksilla. Torissa myytiin viime vuonna 800 tonnia vaatteita Kiertotalouden yleistyminen näkyy selkeästi suomalaisten pukeutumisessa. Vaatteet ja kengät ovat ilmoitusmäärissä mitattuna huonekalujen ja sisustustavaran jälkeen Torin toiseksi suosituinta tarjontaa. Vaatteiden ja kenkien uusi kuukausiennätys on tuore, toukokuulta. Palveluun ladattiin silloin liki 120 000 uutta vaate- ja kenkäilmoitusta. – Toria käyttää kuukausittain 2,4 miljoonaa ihmistä. Heistä noin viidennes etsii sivustolta vaatteita tai kenkiä. Brändeistä selkeä ykkönen on Marimekko. Isoimpia nousijoita puolestaan ovat tänä vuonna olleet Kanye Westin Yeezy sekä ekologisuudestaan tunnettu Nosh. Vaatteet ja kengät ovat kokonsa ja verrattain edullisuutensakin vuoksi helppoja vertaiskaupan kohteita, Torin markkinointipäällikkö Laura Kuusela sanoo. Kymmenenvuotisjuhlavuottaan viettävä Tori on saavuttanut kemujen kunniaksi kaikkien aikojen ennätyksiään useissa vaatekategorioissa: Paidoissa, Housuissa ja shortseissa, Hameissa, mekoissa ja tunikoissa sekä Puvuissa ja bleisereissä. Kyse on palveluun ladattujen ilmoitusten vuorokausikohtaisista määristä. – Tori seuraa ilmastovaikutustaan vuosittaisella ulkopuolisen tutkimusyhtiön toteuttamalla Second Hand Effect -raportilla. Viime vuonna Torissa myytiin vaatteita 800 tonnin painosta. Melko iso osuus siitä määrästä olisi muutoin päätynyt jätteeksi. Yhteensä Torin kautta viime vuonna käyty vertaiskauppa säästi maapalloa laskennallisesti noin 150 000 tonnilta hiilidioksidipäästöjä, Kuusela huomauttaa ja jatkaa: – On tärkeää tiedostaa, että luonnon saastumiseen voi tuolla tavalla konkreettisesti vaikuttaa omalla kulutuskäyttäytymisellään. Se on syy, miksi järjestimme second hand -muotinäytöksen. Näyttääksemme, kuinka käytetyn ostaminen ja fiksu kuluttaminen on trendikästä. Valokuvat second hand -muotinäytöksestä vapaaseen käyttöön: https://drive.google.com/drive/folders/1Jx2tirKGrUoq0FrVNrAgcRbYVz0Civ7u Lisätietoja: Laura Kuusela Tori, markkinointipäällikkö |