Tori.fi on Suomen vilkkain C2C-kauppapaikka ja kasvussa koko ajan.

Suomalaiset valmistautuvat talveen, vaikka puoli maata elää loputonta syksyä

Vertaiskaupan ja uuden tavaran kaupan välillä on iso eroavaisuus.

Vaikka puolet Suomesta on viettänyt tänä talvena venytettyä syksyä, suomalaisten toivo lumesta ja pakkasesta ei ole hiipunut, sillä ihmiset hankkivat käytettyjä talviurheiluvarusteita tällä hetkellä aktiivisemmin kuin missään vaiheessa edellisten 12 kuukauden aikana. Asia selviää Suomen suosituimman kauppapaikan Tori.fi:n tilastoista. Vertaiskaupassa tilanne eroaa uuden tavaran kaupasta, jossa leuto talvi on tehnyt selkeän loven. Urheilu ja vapaa-aika on tällä hetkellä kauppapaikan neljänneksi käytetyin kategoria ja sen suosituimmat haut ovat tammikuussa olleet laskettelusukset, lumilauta ja sukset. Laskettelusuksia haetaan keskimäärin yli 3 800 kertaa per vuorokausi, lumilautaa noin 3 300 kertaa ja suksia 2 800 kertaa.

Suomalaiset hankkivat käytettyjä talviurheiluvarusteita tällä hetkellä kiivaimmin sitten viime vuoden tammikuun. Niin on, vaikka maan koko eteläisen puolen talvi on ollut käytännössä talveton – yhä nyt tammikuun lopussa liki lumeton ja pakkasasteeton.

Vertaiskaupassa tilanne eroaa uuden tavaran kaupasta, jossa leuto talvi on tehnyt selkeän loven. Asia selviää Suomen suosituimman kauppapaikan Tori.fi:n tilastoista. Palvelun volyymi on 2,4 miljoonaa eri kävijää kuukausittain ja viime vuonna yhteensä 11,5 miljoonaa ladattua ilmoitusta.

– Suomalaiset valmistautuvat kaikesta huolimatta lumentuloon ja kunnon talveen. Laskettelusukset, lumilauta ja sukset ovat olleet tammikuun suosituimpia tuotteita liikuntavälinekaupassa. Laskettelusuksia on haettu keskimäärin yli 3 800 kertaa per vuorokausi. Lumilautaa on haettu keskimäärin noin 3 300, yleisesti suksia 2 800 kertaa. Luvut ovat kymmeniä prosentteja suurempia kuin esimerkiksi äskettäin joulukuussa, Tori.fi:n markkinointipäällikkö Laura Kuusela kertoo ja jatkaa:

– Tammikuu on tavanomaisestikin vilkkain talviurheiluvarusteiden hankkimiskuukausi. Se johtuu monesta seikasta: säästä, joulunajan vapaapäivistä, lähestyvistä talvilomista ja niin edelleen. Selkeä sesonki alkaa yleensä heti joulun jälkeen ja huipentuu tammikuun alkupuolella. Nyt mielenkiintoista on se, että trendi on tuttu, vaikka keli ei ole.

Suksihauista noin puolet kohdistuu murtomaahiihtosuksiin. Tammikuun neljänneksi kiinnostavin liikuntavälinehaku on ollut monot, jotka ovat kiinnostaneet keskimäärin noin 1 350 kertaa vuorokaudessa. Kokonaispainotuksen voi sanoa olevan laskettelussa ja lumilautailussa, mikä sekin on tavanomaista.

Maalivahdin varusteet ovat erityinen detalji

Hakujen määrät ovat huomattavia, sillä Urheilu ja vapaa-aika on ollut viime viikot koko kauppapaikan neljänneksi suosituin osasto. Siellä käy vilkkaimmilla viikoilla yhteensä noin 140 000 kävijää ja sinne ladattiin viime vuonna keskimäärin 3 755 ilmoitusta viikoittain. Tämän vuoden ensimmäisellä viikolla urheilu- ja vapaa-aikailmoituksia ladattiin yli 10 500.

Tori.fi:n kolme suurinta kategoriaa ovat Vaatteet ja kengät, Asunnot ja Sisustus ja huonekalut.

– Toki talviliikuntavälinekiinnostukseen vaikuttaa se, että Lapissahan on paikoin peräti ennätyksellisen lumista. Yksistään lappilaisten innostus Toria kohtaan ei kuitenkaan selitä talviliikuntatarpeiston yllättävää menekkiä, sillä etelässä pelkästään Uudellamaalla asuu kolmasosa suomalaisista. Syyt ovat todennäköisesti Lapin lumitilanteessa ja Keski-Euroopan talvilomasuunnitelmissa, mutta ennen kaikkea tottumuksessa, Kuusela sanoo.

Viime tammikuu oli Tori.fi:n Urheilu ja vapaa-aika -osion kaikkien aikojen vilkkain kuukausi. Sentään sellainen ei nyt toistu. Viime tammikuun aktiivisimmalla viikolla osioon ladattiin 16 400 ilmoitusta.

– Erityisenä detaljina maalivahdin varusteet ovat tällä hetkellä huomattavan haettuja. Ne ovat olleet tammikuussa viidenneksi haetuimpia talviliikuntavälineitä. Siinä lienee paljon sattumaa, mutta myös sitä, että ne ovat jääpalloilulajeissa hintavimpia varusteita. Siksi varsinkin niitä etsitään käytettynä. Syksyisestä talvesta huolimatta, Kuusela toteaa.

Lisätietoja:
Laura Kuusela
laura@tori.fi