Tori.fi on Suomen vilkkain C2C-kauppapaikka ja kasvussa koko ajan.

Tori.fi:ssä käytiin keskimäärin 37 000 kertaa vuoden 2019 jokaisena tuntina

Suomalaisten kulutustottumukset ovat muuttuneet – Vertaiskauppa kasvaa vauhdilla.

Tori.fi:ssä vierailtiin vuoden 2019 jokaisen tunnin aikana keskimäärin yli 37 000 kertaa. Ilmoituksia palveluun ladattiin keskimäärin 1 290 kappaletta per tunti. Vuosi oli Tori.fi:lle monin tavoin ennätyksellinen. Suomen suurin kauppapaikka teki ennätyksensä muun muassa ilmoitusmäärässä, käynneissä ja yksittäisten vierailijoiden määrässä. Kaikissa sekä vuosi- että kuukausitasolla. Palvelun käyttäjät tienasivat sen kautta vuonna 2019 yhteensä 670 miljoonaa euroa. Viime vuosi oli Tori.fi:lle muutoinkin juhlavuosi. Kauppapaikka täytti kymmenen vuotta. Tori.fi:n tarina on käytännössä suomalaisen kulutuskäyttäytymisen mullistumisen tarina.

Suomalaisen vertaiskaupan keskuksella Tori.fi:llä on takanaan ison kasvun vuosi. Vuosi 2019 oli Tori.fi:lle monin tavoin ennätyksellinen. Kauppapaikka teki ennätyksensä muun muassa ilmoitusmäärässä, käynneissä ja yksittäisten vierailijoiden määrässä. Kaikissa sekä vuosi- että kuukausitasolla.

– Verkkosivustollamme vieraili viime vuonna kuukausittain keskimäärin 2,1 miljoonaa eri käyttäjää. Vilkkain kuukausi oli elokuu, jolloin käyttäjiä oli 2,4 miljoonaa. Ilmoituksia kauppapaikkaan ladattiin noin 11,3 miljoonaa, mikä on 10 prosenttia enemmän kuin vuonna 2018. Se tarkoittaa yli miljoonaa ilmoitusta enemmän. Tori.fi:ssä käytiin vuoden aikana noin 330 000 000 kertaa. Se on 22 prosenttia enemmän kuin vuonna 2018, Tori.fi:n toimitusjohtaja Juha Meronen kertoo.

Palvelussa käytiin keskimäärin 37 671 kertaa vuoden 2019 jokaisen tunnin aikana. Ilmoituksia ladattiin keskimäärin 1 290 kappaletta tunneittain.

– Ilmoitusten määrä on tärkein ja hienoin tilasto, koska Tori.fi haluaa edistää kestävää kuluttamista ja nykyistä ekologisempaa elämäntapaa. Sen perusedellytys on, että ihmiset panevat tavaraa kiertoon. Tori.fi tekee sen mahdollisimman vaivattomaksi, mutta päätös vertaiskauppaan ryhtymisestä lähtee aina ihmisestä. Täytyy muistaa, mikä on sen vaihtoehto: tavaran päätyminen jätteeksi. Datamme osoittaa selkeästi, että yhä useampi suomalainen osallistuu ympäristöystävälliseen kulttuurinmuutokseen, Meronen sanoo.

Vilkkain vuorokausi oli 11. elokuuta. Tuolloin kauppapaikassa vieraili 24 tunnin aikana 300 000 kävijää.

Torissa tienattiin viime vuonna 670 miljoonaa euroa

Tori.fi:n kautta käyty vertaiskauppa vaurastutti tavaran ja palvelujen myyjiä viime vuonna yhteensä 670 miljoonalla eurolla. Kun summan jakaa kävijäkeskimäärällä, jokainen torittaja tienasi kuukausittain vertaiskaupalla 26 euroa ja 60 senttiä, 319 euroa vuodessa.

– Kaupankäynnin arvo on myöskin tärkeää. Emme elä pilvilinnoissa – totta kai rahan ansaitseminen on olennaista, kun kauppaa käydään. Se on oikein kelpo ponnin vertaiskauppaan. Nurkassa lojuvan pölynkerääjän arvo on nolla ennen kuin sen myy jollekulle, jolla on sille tarvetta. Sen jälkeen arvo on moninkertainen; myyjä saa rahaa, ostaja iloa ja planeetta pitkää ikää, Meronen tiivistää.

Tori.fi:n suosituin tuotekategoria on Sisustus ja huonekalut. Siinä ilmoitusten määrä kasvoi yli neljä prosenttia. Huonekaluilla ja sisustustavaroilla ansaittu rahamäärä kasvoi viisi prosenttia. Summa oli viime vuonna yhteensä 45 miljoonaa euroa. Vaatteet ja kengät on toiseksi suurin tuotekategoria. Siellä ilmoitusmäärä nousi jopa 13,5 prosenttia. Ansaitun rahan määrä kasvoi 21 prosenttia eli yli kaksi miljoonaa euroa edellisvuodesta.

Herääminen ilmastokriisiin

Vuosi 2019 oli Tori.fi:lle juhlavuosi muutoinkin kuin ennätysten osalta. Palvelu täytti kymmenen vuotta. Se avattiin 23.11.2009. Käyttäjämäärä ja volyymi on kasvanut vuosi vuodelta. Ensimmäisenä kokonaisena toimintavuotena vuonna 2010 Tori.fi:ssä käytiin reilut 11 miljoonaa kertaa. Vuonna 2016 käyntejä oli 246 miljoonaa. Kolme vuotta myöhemmin lähes 70 miljoonaa enemmän.

– Ilmoitusten osalta kasvuvauhtimme hidastui selkeästi vuonna 2018, mutta viime vuonna painoimme kaasua. On selvää, että siihen – kuten koko vertaiskauppaan – on vaikuttanut myönteisesti yhteiskunnassa ja julkisessa keskustelussa tapahtunut asennemuutos ilmastokriisiä kohtaan. Ehkä voi puhua heräämisestä. Useampi ja useampi yksilö tiedostaa, että pelaamme kelloa vastaan ja tässä pelissä meidän jokaisen pienillä ja isoilla teoilla on vaikutusta. Totta kai se näkyy Tori.fi:ssä, Meronen toteaa.

– Tori.fi:n kymmenenvuotinen polku on käytännössä suomalaisen kulutuskäyttäytymisen mullistumisen tarina. Kun Tori aloitti, vertaiskauppa oli Suomessa lähinnä kirpputoreja ja Keltainen pörssi. Nykyään vertaiskauppa on kiinteä osa suomalaista arkea. Ylipäätään kuluttamisemme on pirstaloitunut 10 vuoden aikana, mutta vertaiskauppa on kasvanut yhdeksi isoksi suuntaukseksi. Eikä se tarkoita vain verkkopalveluja, vaan kirpputorit ja huutokaupathan ovat nyt trendi. Se on hienoa. Ei ole syitä ajatella, etteikö kehityskulku jatkuisi tuoreella vuosikymmenellä, Meronen päättää.

Lisätietoja:

Juha Meronen
Tori, toimitusjohtaja
juha.meronen@tori.fi