Tori.fi on Suomen vilkkain C2C-kauppapaikka ja kasvussa koko ajan.

Tori10-vuosi: Tori täyttää kymmenen vuotta

Tori on Suomessa käytetympi kuin Wikipedia ja Spotify – 2,5 miljoonaa kuukausittaista käyttäjää 

Suomen suurin kauppapaikka Tori juhlii tänä vuonna kymmenenvuotista taivaltaan. Vuosi 2019 on siis Tori10-juhlavuosi. Suomalaisen vertaiskaupan keskukseksi kasvanut palvelu aloitti toimintansa vuonna 2009. Torissa vierailee nykyään kuukausittain liki puolet Suomen väestöstä. Viime vuonna sivustolla vierailtiin yhteensä noin 22,5 miljoonaa kertaa ja sinne ladattiin yli 10,3 miljoonaa ilmoitusta. Ilmoittajat tienasivat Torin kautta viime vuonna yhteensä 626 miljoonaa euroa. Kauppoja tehtiin 3,05 miljoonaa kappaletta. Tori juhlistaa Tori10-vuotta erinäisillä tapahtumilla.

Suomen suurin kauppapaikka Tori täyttää tänä vuonna kymmenen vuotta. Tori avattiin kuluttajille 23.11.2009.

Tori on kasvanut kymmenessä vuodessa keskeiseksi osaksi suomalaista elämänmenoa. Verkkopalvelussa vierailee kuukausittain keskimäärin 2,4 miljoonaa eri kävijää eli liki puolet Suomen väestöstä. Viime vuonna sivustolla vierailtiin yhteensä noin 22,5 miljoonaa kertaa ja sinne ladattiin yli 10,3 miljoonaa ilmoitusta.

– Tori on suomalaisen vertaiskaupan keskus ja maan seitsemänneksi vierailluin verkkosivusto. Tori on Suomessa käytetympi kuin esimerkiksi Wikipedia ja Spotify. Torin kautta käydyllä kaupalla ansaittiin pelkästään viime vuonna yli 626 miljoonaa euroa. Kyllä sitä kelpaa juhlia. Tämä on Tori10-vuosi, Torin toimitusjohtaja Juha Meronen toteaa.

– Torin kymmenen vuoden tarina on käytännössä suomalaisen kuluttajakäyttäytymisen mullistumisen tarina. Kun Tori aloitti, vertaiskauppa oli Suomessa lähinnä kirpputoreja ja Keltainen pörssi. Muutos käynnistyi räjähdysmäisesti. Nykyään vertaiskauppa ja kierrättäminen ovat kiinteä osa suomalaista arkea. Ylipäätään kuluttamisemme on pirstaloitunut 10 vuoden aikana, mutta vertaiskauppa on kasvanut yhdeksi isoksi suuntaukseksi. Toisaalta suomalaiset eivät silti vieläkään ole eurooppalaisessa vertailussa erityisen aktiivisia vertaiskaupankäyjiä. Näistä puhumme Tori10-vuoden aikana, Meronen jatkaa.

Tori järjestää vuoden mittaan 10-vuotistilaisuuksia eri sidosryhmille. Tori tutkii ilmastovaikutustaan vuosittain niin sanotulla Second Hand Effect -raportilla; palvelun kautta käydyn kaupan avulla saatavat päästösäästöt vastaavat kolmen kuukauden totaalipysähdystä Helsingin polttoainekäyttöiseen liikenteeseen.

Torin kautta tienattiin viime vuonna 626 miljoonaa euroa

Torin kymmenen vuotta kestänyt kasvu jatkui myös viime vuonna.

Sivuston kautta käydyllä kaupalla ansaittu kokonaissumma on kasvanut kuuden viime vuoden aikana 767 prosenttia. Vuoden 2013 lukema oli yli 72 miljoonaa euroa, viime vuoden summa yli 626 miljoonaa. Sen verran rahaa Torin käyttäjät siis tienasivat viime vuoden aikana myymällä omaisuuttaan Torissa. Kauppoja tehtiin Torin kautta vuonna 2018 yhteensä 3,05 miljoonaa.

– Eniten Torissa tienataan asunnoilla ja taloilla. Viime vuonna niillä yhteensä noin 169 miljoonaa euroa. Toiseksi eniten autoilla, joilla tienattiin viime vuonna yhteensä noin 85 miljoonaa. Ylipäätään kauppoja tehtiin vuonna 2018 enemmän kuin koskaan aiemmin, Meronen kertoo.

Tori-palvelun ensimmäisenä vuonna jokaisella ilmoittajalla oli keskimäärin vain yksi ilmoitus. Keskimäärä on kohonnut jatkuvasti, viime vuonna se oli 11. Myyjiä oli viime vuonna 906 000, ja heistä neljäsosa myi viime vuonna Torissa ensimmäisen kerran.

– Ilmoitusten määrissä osastoittain näkyy luonnollisesti kaupattavan tavaran koko ja arvo. Isoa ja arvokasta myydään huomattavasti harvemmin kuin pienempää ja edullisempaa. Vaatteet ja kengät ovat suosituimpia ilmoitettavia, sillä viime vuoden suurin kategoria oli Vaatteet ja kengät 1,16 miljoonalla ilmoituksella ja toiseksi suurin kategoria Lasten vaatteet ja kengät 800 000 ilmoituksella. Kolmanneksi suosituin ilmoituskategoria oli ehkä hieman yllättäenkin Autot. Sinne ladattiin 483 000 ilmoitusta viime vuonna, Meronen sanoo.

Vesiurheilu ei ole suomalaisten suosiossa, sillä tuotekategorioista ilmoitusmäärien pohjaviisikko oli viime vuonna Vesiskootterit, Purjeveneet, Kumiveneet, Muut vesikulkuvälineet sekä Kajakit ja kanootit.

Viihde-elektroniikasta katosi myyjiä

Yksittäisten myyjien määrä kasvoi viime vuonna tietyissä tuotekategorioissa huomattavasti. Sellaisia kategorioita olivat esimerkiksi 35 prosenttia kasvanut Muut koneet ja tarvikkeet, 31 prosenttia kasvanut Muut valokuvausvälineet ja 16 prosenttia kasvanut Hiihto ja lumilautailu. Myyjien määrässä oli yllättäen viime vuonna pudotusta viihde-elektroniikassa. Digibokseja myi 20 prosenttia harvempi kuin aiemmin, tietokoneohjelmia 17 prosenttia harvempi ja pelikonsoleita sekä pelejä 15 prosenttia harvempi.

Torin käyttäjäliikenne on aktiivisimmillaan arkisin iltakuudesta iltaseitsemään. Viikonloppuisin aktiivisin aika on keskipäivän ja iltapäiväkolmen välillä.

Tori10-vuoden tapahtumista kerrotaan lisää myöhemmin. 

Lisätietoja:
Juha Meronen
Tori, toimitusjohtaja