Tori.fi on Suomen vilkkain C2C-kauppapaikka ja kasvussa koko ajan.

Toyota on suomalaisen suosikkivaihtoauto, ruotsalainen haluaa Volvon

Lohkolämmitin on suomalaiselle yhtä tärkeä kuin turvatyynyt

Toyota on vaihtoautoissa Suomen suosituin automerkki. Ruotsissa Volvo pitää yhä pintansa. Lisävarusteista käytettyyn autoon halutaan ennen kaikkea lohkolämmitin. Myös peräkoukku on molemmissa maissa toivelistalla korkealla. Kauppaa tehdessä suomalaiselle ei ole niin väliä, kuka käytettyä autoa myy. Ruotsalainen puolestaan joustaa ensimmäisenä ympäristöystävällisyydestä. Suomalaiset etsivät vaihtoautonsa peräti 76-prosenttisesti verkon kauppapaikoista. Tiedot selviävät Tori.fi:n ja sen ruotsalaisen sisarsivuston Blocket.se:n helmi-maaliskuussa 2018 toteuttamasta kyselystä. Kyselyyn vastasi 1524 suomalaista.

Kun suomalaiset ostavat käytettyä autoa, useimmat haluavat Toyotan. Merkkiä suosii 15 prosenttia kyselyn vastaajista. Kakkossijan ottaa Mercedes-Benz 12 prosentin suosiolla ja kolmanneksi suosituin on Volkswagen 11 prosentin suosiolla. Top 3 -merkkien lisäksi vain Volvo yltää yli kymmenen prosentin suosioon. Viidenneksi suosituin merkki on Ford, joskin sitä suosii vain kuusi prosenttia suomalaisista.

– Ruotsissa taas oma maa on yhä mansikka: joka viides ruotsalainen haluaa käytetyn autonsa olevan Volvo. Ero seuraavaan on suuri, sillä kakkossuosikki BMW:n prosentti on 12. Audi on ruotsalaisten kolmossuosikki, Volkswagen neljäs ja Mercedes-Benz viides, Tori.fi:n autoliiketoiminnasta vastaava johtaja Jenni Tuomisto kertoo.

Ilman näitä lisävarusteita suomalainen jättää käytetyn auton ostamatta

Lohkolämmitin on suomalaiselle yhtä tärkeä lisävaruste kuin turvatyynyt – jopa hieman tärkeämpi. Kun suomalaiset ovat ostamassa käytettyä autoa, joka toinen haluaa, että siinä on lohkolämmitin. Toiseksi halutuin lisävaruste ovat ohjaamossa edessä ja sivulla sijaitsevat turvatyynyt. Ero lohkolämmittimen suosioon on pieni, sillä 45 prosenttia suomalaisista vaatii käytetyltä autolta turvatyynyt.

– Ero lohkolämmittimen ja turvatyynyjen välillä on pieni, mutta tässä mielessä mukavuus voittaa turvallisuuden. Tosin kyllähän Suomen talvessa lohkolämmitinkin on oikeastaan turvallisuusasia. On ikävää aloittaa matka kylmästä jäykkänä murisevalla moottorilla. Ruotsalaisillekin lohko- ja sisätilanlämmittimet ovat tärkeimmät lisävarustevaatimukset, Tuomisto avaa kyselyn tuloksia.

Lohkolämmittimen ja turvatyynyjen jälkeen vaihtoautoon haluttujen lisävarusteiden kärkiviisikossa ovat Suomessa vetokoukku, ohjaustehostin ja penkinlämmitin. Voi sanoa, että ilman näitä viittä ominaisuutta suomalainen jättää käytetyn auton ostamatta. Vetokoukun haluaa 43 prosenttia suomalaisista, ohjaustehostimen 42 prosenttia ja penkinlämmittimen joka viides.

– Vetokoukun suosio yllätti hieman. Hyvin harva kaipaa vaihtoautoon esimerkiksi peruutustutkaa, lisävaloja tai nahkapenkkejä, mutta liki puolet haluaa vetokoukun. Ruotsissa vetokoukku on peräti kakkossuosikki, ohittaen turvatyynyt. Myös penkinlämmittimien suosio yllätti. Se on ehdoton joka viidennelle. Kuitenkin esimerkiksi lämmitettävien sivupeilien sekä etu- ja takalasinlämmittimen suosio on marginaalista, vaikka ne ovat turvallisuustekijä, Tuomisto vertailee.

Valtaosa vaihtaa yli 200 000 ajokilometrin välein

Suomalaiset ovat sitkeitä auton käyttäjiä. Autot ajetaan niin sanotusti loppuun, sillä vastaajista joka kolmas kertoo vaihtavansa käytettyä autoa vasta 200 000 ajokilometrin välein. Ja lähes puolet suomalaisista ajaa käytetyllä autollaan vähintään 150 000 kilometriä.

Verkon markkinapaikat ovat suosituin tapa etsiä vaihtoautoa. Peräti 76 prosenttia hyödyntää niitä etsinnöissään. Autoliikkeiden valikoimaan tapaa tutustua 59 prosenttia vaihtoauton etsijöistä. Lehti-ilmoituksia tutkii nykyään vain joka neljäs. Ulkomailta ajopeliä etsii kymmenesosa suomalaisista.

– Vertaiskaupan rooli autokaupassa kasvaa. Se näkyy myös siinä, että 40 prosentille suomalaisista auton myyjällä ei ole niin merkitystä. Myyvä taho on vuosimallin jälkeen suomalaiselle vähäpätöisin seikka vaihtoautoa valittaessa. Hieman yllättäen liki 40 prosentille kansasta auton merkkikin on ensimmäisiä asioita, joista voi joustaa käytettyä kulkupeliä etsiessä, Tuomisto sanoo.

Ruotsalaisille vähäpätöisin asia on ympäristöystävällisyys. Vaihtoauton merkin kanssa ei ole niin nuukaa joka kymmenennelle ruotsalaiselle.

Tori.fi:ssä myydään suomalaisten autojen lisäksi ruotsalaisia autoja. Palveluun tuli tammikuussa myyntiin 1800 autoa länsinaapurista. Suomalaisilla ei ole koskaan aiemmin ollut kotimaisen verkkokaupan kautta pääsyä ruotsalaisille automarkkinoille.

Harva kiinnittää erityishuomiota polttoaineen kulutukseen

Kun ostetaan käytettyä autoa, potentiaalisen ostoksen kunto pyritään tietysti varmistamaan monin tavoin. Suomessa tutustutaan tarkimmin huoltokirjaan, moottoriin ja ulkopintoihin. Sen sijaan auton ohjausta tutkii erityisemmin vain kuusi prosenttia suomalaisista, renkaita 13 prosenttia.

– Vaikka polttoaineen kulutus on autokeskustelujen kestoaihe, käytettyä autoa ostettaessa sen tutkii vain 18 prosenttia suomalaisista. Monelle saattaa koitua yllätyksiä. Ja ajovaloihin, jotka ovat Suomen ajo-olosuhteissa selkeä turvallisuustekijä, kiinnittää käytettyä autoa ostaessaan erityishuomiota vain ani harva. Osuus suomalaisista on alle prosentti, Tuomisto huomioi.

Käytetystä autosta yleensä Suomessa maksettava hinta on 5 000–10 000 euroa. Sellaiseen hintaan on valmis reilu viidennes kansasta. Toiseksi yleisimpiä ovat 10 000–15 000 euroa maksavat menopelit ja kolmanneksi yleisimpiä 2 000–5 000 euroa maksavat.

Tiedot selviävät Tori.fi:n ja sen ruotsalaisen sisarsivuston Blocket.se:n helmi-maaliskuussa 2018 toteuttamasta kyselystä. Kyselyyn vastasi 1524 suomalaista. Ruotsin kyselyn vastaajien määrä oli 1864.

Lisätietoja

Jenni Tuomisto
Tori.fi, autoliiketoiminnasta vastaava johtaja
puh. 050 336 6056