Tori.fi on Suomen vilkkain C2C-kauppapaikka ja kasvussa koko ajan.

Tutkimus: Suomalaisessa kodissa on verhot ikkunoissa, ei tapetteja ja sisustus on kaksiväristä

Liki joka viides ei sisustaessaan huomioi ekologisuutta

Suomalaisen kodin peruspilarit ovat selkeät. Laminaattilattia, maalatut seinät ja verhot ikkunoissa. Iso osa kalusteista on hankittu käytettynä, ja sisustus on yksi- ja kaksiväristä. Pienet remontit tehdään itse, ja verhoja ei vaihdeta vuodenaikojen eikä juhlapyhien mukaan. Sisustuksessa ei huomioi ekologisuutta liki joka viides, mutta vain reilut seitsemän prosenttia ei ole ikinä hankkinut käytettyä huonekalua tai sisustustavaraa. Sisustus onkin oiva paikka suosia käytettyä, sillä kalusteet ja sisustustavarat ovat yleensä pitkäikäisiä. Liki 40 prosenttia aloittaa sisustuksensa suunnittelemisen asunnon tilasta, eikä valmiiksi omistamistaan kalusteista. Tiedot perustuvat Tori.fi:ssä tehdyn kyselytutkimuksen vastauksiin. Vastaajia oli 1108.

Suomalaisessa kodissa on laminaattilattia, maalatut seinät ja verhot ikkunoissa. Iso osa kalusteista on hankittu käytettynä, ja sisustus on yksi- ja kaksiväristä. Pienet remontit tehdään itse, ja verhoja ei vaihdeta vuodenaikojen eikä juhlapyhien mukaan.

– Sehän kuulostaa sangen tutulta. Toki on syytä huomioida, että kuvailu perustuu enemmistön mielipiteeseen ja silti vähemmistössä voi olla erimielisiä merkittäviäkin määriä. Mutta verhot haluaa liki 90 prosenttia vastaajista, ja yksi- ja kaksiväristä on 72 prosentissa kodeista, Tori.fi:n markkinointipäällikkö Laura Kuusela huomauttaa.

Tiedot perustuvat Suomen suurimmassa kauppapaikassa Tori.fi:ssä elokuussa tehdyn kyselytutkimuksen vastauksiin. Vastaajia oli 1108 ja he ovat Tori.fi:n käyttäjiä. 76 prosenttia vastaajista on naisia, 24 prosenttia miehiä.

Liki joka viides ei sisustaessaan huomioi ekologisuutta. Kuitenkin vain reilut seitsemän prosenttia ei ole ikinä hankkinut käytettyä huonekalua tai sisustustavaraa. Heille, jotka kunnioittavat ekologisuutta sisustuksessaan, käytettyjen kalusteiden hankkiminen on yleisin tapa siihen. Niin tekee yli puolet kyselytutkimuksen vastaajista.

– 55 prosenttia vastaajista hankkii käytettyjä huonekaluja tai sisustustavaraa vähintään kerran vuodessa. 13 prosenttia tekee niin peräti kuukausittain. Se on hienoa, sillä juuri sisustukseen on helppoa kuluttaa fiksusti. Käytettyä tavaraa on paljon tarjolla, ja pitkäikäisyys on kalusteille sekä sisustustavaroille ominaista. Pitkäikäisyys on ekologisuudessa ja vertaiskaupassa keskeisen tärkeää. Kalusteita ja sisustustavaroita on myös esimerkiksi elektroniikkaan verrattuna helppoa kunnostaa, Kuusela sanoo.

Liki 40 prosenttia ei tyydy uudessa asunnossa aiempaan kalustukseensa

Joka viides sanoo, että hinta ohjaa heidän sisustamistaan joko vähän tai erittäin vähän. Toisaalta 36 prosenttia sanoo hinnan ohjaavan sisustamista erittäin paljon. Hintatietoisuus lieneekin yksi tekijä käytetyn tavaran suosiossa.

– Lähes 40 prosenttia on valmis hankkimaan kalusteita kulloisenkin asunnon mukaan. He panostavat siis siihen, että koti näyttää mahdollisimman hyvältä. Vaihtoehtohan on käyttää olemassa olevia kalusteita, vaikka tila ei niitä niin kutsuisikaan puoleensa, Kuusela kertoo.

Erittäin moni suomalainen muokkaa myös kotinsa rakenteita haluamakseen, sillä kyselytutkimuksen vastaajista 85 prosenttia ilmoittaa tekevänsä pienet pintaremontit itse. Laminaattilattiaa kannattaa 60 prosenttia ja maalia seiniin 67 prosenttia. 55 prosenttia ei vaihtele verhoja juhlapyhien eikä vuodenaikojen mukaan.

Ennätyksellinen syntymäpäivävuosi

Tori.fi täyttää tänä vuonna kymmenen vuotta ja osuvasti suomalaisen vertaiskaupan keskuksella on menossa monin tavoin ennätyksellinen huippuvuosi. Ensimmäisellä vuosipuolikkaalla syntyi uusi ennätys käyntimäärässä kuukaudessa ja vuorokausikohtaisessa käyntimäärässä sekä ilmoitusmääräennätyksiä useissa tuotekategorioissa. Tori.fi:ssä on nyt vierailtu vilkkaimmillaan 1,1 miljoonaa kertaa vuorokaudessa ja 28,5 miljoonaa kertaa kuukaudessa. Se vastaa keskimäärin 638 käyntiä joka minuutti 31 vuorokauden ajan.

Huima liito on jatkunut kesän ajan. Ennätykset ovat paukkuneet muun muassa palveluun ladattujen ilmoitusten määrässä. Niitä kertyi elokuun aikana ennätyksellisesti yli miljoona.

Tori.fi:ssä vierailee kuukausittain 2,4 miljoonaa eri kävijää eli kauppapaikan asiakaskunta vastaa kooltaan liki puolta Suomen väkiluvusta. Viime vuonna sivustolla vierailtiin yhteensä 270 miljoonaa kertaa ja sinne jätettiin yli 10,3 miljoonaa ilmoitusta.

Lisätietoja

Laura Kuusela
Tori, markkinointipäällikkö
puh. 040 509 4757