Tori.fi on Suomen vilkkain C2C-kauppapaikka ja kasvussa koko ajan.

Valkoinen kurittaja sai suomalaiset etsimään lumilinkoja – Jopa 20 000 hakua päivässä

Lumilinko on Torin tämän vuoden haetuin tuote, keskimäärin 8400 hakua päivittäin

Talven poikkeuksellinen lumitulva on nostanut Suomessa pinnalle yllättävän hittituotteen: lumilingon. Se on vuoden 2019 toistaiseksi käytetyin hakusana Suomen suurimmassa kauppapaikassa Torissa. Lumilinkoa on haettu yhteensä tänä vuonna liki 294 000 kertaa eli keskimäärin noin 8400 kertaa päivittäin. Päiväkohtainen piikki on ollut lähes 20 500 lumilinko-hakua. Määrä on suuri millä tahansa mittarilla. Torissa on kuukausittain keskimäärin noin 2,4 miljoonaa kävijää. Lumilapioiden ja -kolien suosio ei kuitenkaan ole poikkeuksellisen korkealla. 

Poikkeuksellisen luminen talvi näkyy suomalaisten kulutuskäyttäytymisessä. Valkoiseksi kurittajaksi nimetty lumitulva on nostanut pinnalle yllättävän hittituotteen: lumilingon. Lumilinko on vuoden 2019 toistaiseksi haetuin tuote Suomen suurimmassa kauppapaikassa Torissa.

– Lumilinkoa on haettu tänä vuonna yhteensä liki 294 000 kertaa. Koska vuotta on kuljettu 35 vuorokautta, lumilinkoa on haettu keskimäärin noin 8400 kertaa päivittäin. Päiväkohtainen piikki on ollut lähes 20 500 lumilinko-hakua. Nuo lukemat ovat selkeästi isompia kuin Torin tavanomaisesti suosituimmilla myyntiartikkeleilla sohvalla, Marimekolla ja matolla. Eli talvi on ollut tämänkin osalta hyvin poikkeuksellinen, Torin markkinointipäällikkö Laura Kuusela kertoo.

Torin suosituin hakusana on yleensä sohva. Sohvia haetaan päivittäin keskimäärin noin 7000 kertaa. Marimekko-hakuja on lähestulkoon saman verran. Kummankin suosio on jatkunut tänä vuonna normaalilla tasollaan, mutta lumilinko on ollut suuri hitti.

Torilla on kuukausittain vierailijoita liki puolet Suomen väkiluvusta. Sivustolla vierailtiin viime vuonna yhteensä noin 270 miljoonaa kertaa.

Valkoiseen kurittajaan ei lapio piisaa

Lumilinko on sikälikin yllättävä hittituote, että tuotetta on tarjolla paitsi pienempänä työnnettävänä versiona myös traktorin lisävarusteena käytettävänä isona mallina. Sellaisen käyttäminen vaatii luonnollisesti asianmukaisen menopelin, eikä se siksi ole realistinen vaihtoehto kovin monelle.

– Eiköhän tämä lumilinkovimma kohdistu ennen kaikkea niihin työnnettäviin linkoihin. On huomionarvoista, että lumilapioita ja -kolia ei kuitenkaan ole etsitty erityisen taajaan, vaikka lunta on satanut erittäin paljon käytännössä koko Suomeen. Ehkä valkoista kurittajaa on sitten tullut niin runsaasti, että suomalaiset ovat todenneet, että tähän ei nyt lapio piisaa. Toki onhan työnnettävä linko ylipäätään lapiota kätevämpi ratkaisu, Kuusela pohtii.

Torissa on tällä hetkellä myynnissä noin 530 erilaista lumilinkoa. Uusia lingonmyymisilmoituksia on tänä talvena ladattu palveluun päivittäin 20–45 kappaletta. Tuo määrä ei poikkea tavanomaisesta talvitilanteesta. Linkojen kysyntä on siis huomattavan korkealla, mutta omistajat eivät halua luopua lingoistaan.

Työnnettävien linkojen hinnat vaihtelevat muutamasta kymmenestä eurosta useisiin satasiin. Kulkuneuvoon kiinnitettävien linkojen hinnat ovat tuhansia euroja.

Lumisuus loi myös suksibuumin

Runsaslumisuus näkyy Torissa myös maastohiihto- ja laskettelusuksien suosiona. Sukset on palvelun toiseksi käytetyin hakusana tänä vuonna. Sillä on haettu yhteensä noin 293 000 kertaa. Laskettelusuksia puolestaan yhteensä 210 500 kertaa. Maastohiihtosuksia siis keskimäärin vajaat 8400 kertaa päivittäin, laskettelusuksia 6000.

– Talviurheiluvälineet ovat toki aina alkuvuoden aikana suosiossa. Mutta kyllä niidenkin hakumäärät ovat olleet nyt poikkeuksellisen runsaita. Sukset olivat tammikuun alussa koko Torin haetuimpia tuotteita, mutta lumilinko kiihdytti tammikuun loppupuolella ohi, Kuusela sanoo.

Vuonna 2009 avattu Tori täyttää tänä vuonna 10 vuotta. Tori10-vuosi tuo mukanaan erilaisia 10-vuotisjuhlatilaisuuksia. Torin kautta käydyllä kaupalla ansaittiin pelkästään viime vuoden aikana yli 626 miljoonaa euroa.

Lisätietoja:
Laura Kuusela
Tori.fi, markkinointipäällikkö