Tori.fi on Suomen vilkkain C2C-kauppapaikka ja kasvussa koko ajan.

Vertaiskauppa – näin pääset mukaan!

Nyt se on tutkittu: kuluttajien välinen vertaiskauppa on kasvanut miljardiluokan bisnekseksi Suomessa. Kaupan liiton hiljattain julkistettu tutkimus kertoo, että käyttötavaroita on reilun puolentoista vuoden aikana myyty kuluttajien kesken noin 500 miljoonalla eurolla ja lisäksi moottoriajoneuvoja, veneitä ja niiden tarvikkeita noin 900 miljoonalla eurolla.

Kivijalka- ja verkkokauppiaiden alkaa olla korkea aika miettiä, haluavatko ne osallistua ja hyötyä ilmiöstä vai jäädä paitsi sen tarjoamista mahdollisuuksista. Vertaiskaupan ykkösympäristö Tori.fi onkin kiinnostava alusta yrityksille, jotka haluavat kohdentaa tarjouksensa kansalaisille, jotka ovat kulutushalukkaimmillaan.

Torissa ostetaan ja myydään kaikenlaisia tuotteita huonekaluista harrastustarvikkeisiin, vaatteista autoihin ja kirjoista viihde-elektroniikkaan. Kukin transaktio kertoo jotakin kuluttajan elämäntilanteen muutoksista. Kyse voi olla pienestä tarpeesta, kuten vaatekaapin päivityksestä uuteen sesonkiin, tai suuremmasta elämänmuutoksesta liittyen uuteen kotiin tai asuinkumppanin saamiseen. Torissa kaikkiin näihin tilanteisiin liittyy mahdollisuus tarjota kyseiselle kuluttajalle jotain uutta joko hänen myyntiin laittamansa tavaran tilalle tai ostamansa tuotteen kaveriksi.

Perinteisen mainostajan kannattaa päivittää ajattelutapansa. Kohderyhmän demografiaan tai sosiaaliseen käyttäytymiseen liittyvien seikkojen sijaan on pohdittava, millä tavoin oma tuote- tai palveluvalikoima voisi täydentää ajankohtaista kuluttajien välistä osto- tai myyntitoimenpidettä. Tarvitseeko vanhaa sohvaa myyvä henkilö uuden? Kiinnostuisiko lastenrattaita ostava kuluttaja myös lastenvaatteista? Tai ostaisiko vanhaa harkitseva kuitenkin uuden?

Screen Shot 2015-12-01 at 22.37.26

 

 

“Tämä ei todellakaan ole enää mitään marginaali-ilmiötä, vaan ihan mittavaa rahankäyttöä. Ja mahdollisuus, johon myös perinteisten yritysten kannattaa mennä mukaan,” Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja sanoo YLE uutisten mukaan.

Ehkä joku valitsisi upouuden tuotteen käytetyn sijasta, mikäli sitä hänen hakutulostensa yhteydessä hyvään hintaan tarjottaisiin. Fiksuille mainostajille vertaiskauppa tarjoaa alustan täynnä ostamiseen orientoitunutta porukkaa, jota ei kannata jättää vaille huomiota.