Tori.fi on Suomen vilkkain C2C-kauppapaikka ja kasvussa koko ajan.

Vertaiskauppa säästää luontoa Suomessa saman verran kuin suomalaisten vuodessa käyttämät 860 miljoonaa muovipussia kuluttavat

Pirkanmaalaiset ovat Suomen aktiivisimpia käytetyn tavaran kauppiaita

Ihmisten välinen käytetyn tavaran kauppa Tori.fi:ssä säästää vuodessa muovia yli 6 000 tonnia. Määrä on liki sama, joka muovia kuluu vuodessa koko Suomen muovikasseihin. Hiilidioksidipäästöjä puolestaan säästyy vuodessa saman verran kuin Helsingin koko ajoneuvoliikenne tuottaa kolmessa kuukaudessa. Periaatteessa Tori.fi:n ansiosta helsinkiläinen liikenne saastuttaa vain yhdeksän kuukautta vuodesta. Suomen aktiivisimmat käytetyn tavaran kauppiaat asuvat Pirkanmaalla, jossa tehdään maakunnista asukasmäärään suhteutettuna eniten vertaiskauppaa. Tiedot selviävät Tori.fi:n vuotuisesta vertaiskaupan ympäristövaikutustutkimuksesta.

Tori.fi:ssä vuonna 2019 käydyn vertaiskaupan ympäristövaikutus oli 163 000 tonnia luonnosta säästettyjä hiilidioksidipäästöjä. Ympäristövaikutus on kasvanut mittaan, jossa palvelun kautta vuodessa käydystä käytetyn tavaran kaupasta saatava muovinsäästö vastaa suomalaisten vuodessa kuluttamien muovipussien määrää.

– Suomalaiset käyttivät vuonna 2018 noin 860 miljoonaa muovipussia tai -kassia. Niiden kuorma ympäristölle oli noin 162 000 tonnia hiilidioksidipäästöjä eli vastaava, jonka Tori.fi:ssä käyty vertaiskauppa säästi viime vuonna, Tori.fi:n toimitusjohtaja Jussi Lystimäki kertoo.

Ihmisten vertaiskaupalla viime vuonna saavuttama ympäristövaikutus vastaa hiilidioksidipäästöjen määrässä Helsingin kolmen kuukauden koko ajoneuvoliikennettä. Autot tulisi siis Helsingissä pysäyttää joka vuosi kolmeksi kuudeksi, jotta päästäisiin samaan.

– Ympäristövaikutus syntyy siitä, kun verrataan, että Tori.fi:stä hankitut tuotteet olisi hankittu uusina. Uuden valmistamisesta luonnollisesti koituu aina päästöjä. Kun hankkii käytettyä, päästöt eivät lisäänny. Se on vertaiskaupan ympäristövaikutus, Lystimäki sanoo.

Terästä riittävästi Tunnin junan kiskoihin

Tori.fi mittaa ympäristövaikutustaan vuosittain yhteistyössä Ruotsin ympäristöntutkimuslaitoksen kanssa. Ympäristövaikutus on palvelulle tärkeä arvo, sillä ympäristön kuormittamisen vähentäminen tavaroiden käyttöikää pidentämällä on koko vertaiskauppakulttuurin ydinperusteita. Kauppapaikan tänä keväänä toteuttamasta kyselytutkimuksesta ilmeni, että tavarasta eroon pääseminen jälleenmyymällä on toiseksi yleisin motivaattori palvelun käyttämiselle. Ekologisuus on kolmanneksi yleisin. Ykkösmotivaattori on rahan tienaaminen.

– Tori.fi:ssä vierailtiin viime vuonna yhteensä 330 miljoonaa kertaa. Nyt toukokuussa palvelua käytti yhteensä yli 2,75 miljoonaa yksittäistä kävijää. Volyymi on sellainen, että on tärkeää tietää, miten toiminta vaikuttaa ympäristöön sekä kokonaisuutena että tuoteryhmittäin, Lystimäki toteaa.

– Jos vielä havainnollistaa, alumiinia säästyy noin kolmasosa Suomessa vuosittain myytyihin metallisiin juomatölkkeihin kuluvasta määrästä. Terästä säästyy läjä, josta saisi 400 kilometriä rautatiekiskoja. 400 kilometriä riittäisi Tunnin junaan Helsingistä Turkuun ja vielä sieltä Tampereellekin, Lystimäki jatkaa.

Tori.fi:n tuoreryhmistä suurimmat päästösäästöt saatiin viime vuonna aikaan kulkuneuvoissa sekä huonekaluissa ja sisustamisessa. Palvelun suosituimmat tuoteryhmät ovat huonekalut ja sisustus sekä vaatteet ja kengät.

Pirkanmaa on maakuntien vertaiskauppaykkönen

Maakunnista Suomen vertaiskaupan ykkönen on asukasmäärään suhteutettuna Pirkanmaa. Siellä tehdään eniten kauppoja per asukas. Keskimäärin jokainen pirkanmaalainen ostaa tai myy jotain vuosittain Tori.fi:ssä. Laskennallinen kauppojen määrä on 1,33 per vuosi per pirkanmaalainen.

Toiseksi aktiivisinta on Pohjois-Karjalassa. Siellä laskennallinen lukema on 1,27 kauppaa per vuosi per asukas. Pohjoiskarjalaiset säästävät maakunnista keskimäärin eniten luontoa vertaiskaupallaan. Kukin 48,6 kiloa hiilidioksidipäästöjä vuodessa.

– Uusimaa on luonnollisesti kokonaismäärissä selkeästi suurin vertaiskauppamaakunta, koska siellä asuu noin kolmannes suomalaisista. Mutta kyllä vertaiskauppa on iso ja ennen kaikkea kasvava ilmiö kaikkialla Suomessa, Lystimäki päättää.

Lisätietoja:
Jussi Lystimäki
Tori.fi, toimitusjohtaja
jussi.lystimaki@schibsted.com

Laura Kuusela,
Tori.fi, vertaiskauppatuntija
laura.kuusela@tori.fi